1. trinn
Buggelandskogen 5 4324 Sandnes
Telefon: 51336510 Send oss e-post
Redaktør: Janicke Søfteland
Lag og foreninger i bydelen
Bogafjell skolekorps
Bogafjell idrettslag
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Arbeid med klokka - lekser

Vi ser at analog og digital klokke er vanskelig for mange elever. Les her for litt tips og kommentarer.

Det er et ganske stort sprang i forventninger om klokkekunnskaper fra 2. til 3. trinn. Dette er et tema som mange syns er vanskelig, og det er derfor veldig viktig at det blir øvd mye på hjemme. Dette krever mer en-til-en-trening enn vi kan tilby på skolen.

MSØ-leksa denne uka kan dere gjerne bytte ut med trening med klokke med en voksen, dersom dere merker at oppgavene blir for vanskelige. Fra 2. trinn er det forventet at alle elever skal kunne kvart over og kvart på på analog klokke (i tillegg til hele og halve timer). Nå fremover jobber vi på skolen med å lese av resten av klokkeslettene på analog klokke, og vi har gått grundigere inn i digital klokke (her jobbet vi mest med hele og halve timer i fjor). Vi vil også regne med tid, f.eks. "hvordan ser klokka ut om 1 time og 15 minutter?"

Vi anbefaler at alle bruker armbåndsur (smartklokke kan ikke brukes på skolen) for å bli vant med å lese av klokka.

Alternative oppgaver til MSØ er også at elevene bruker nettoppgavene til Multi. Lenke ligger i Google classroom.