1. trinn
Buggelandskogen 5 4324 Sandnes
Telefon: 51336510 Send oss e-post
Redaktør: Janicke Søfteland
Lag og foreninger i bydelen
Bogafjell skolekorps
Bogafjell idrettslag
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
BUBS Sandnes 22.november 2018

Elevrådsleder Tobias og nestleder Charlotte deltok på BUBS 22.11.
Her er deres notater etter dagen.

BUBS Sandnes 22.november 2018
Vi ble møtt ved en hilsen fra ordfører Stanley Wirak og unge ordfører Sanna Rana før vi fikk en presentasjon fra «Leger uten grenser» som vant den store potten i 2017. Den potten hadde reddet 25 000 barn fra sykdommer. De sa at de var veldig takknemlige for bidraget fra BUBS. Senere, etter litt informasjon, ble vi satt i grupper ut i fra alder og hvilken organisasjon vi hadde stemt på. Her fikk vi hefter der hvor det sto om hva de forskjellige skolene hadde stemt frem av små tiltak. Vi skulle dele det sånn vi mente det var rettferdig. Vi kom fram til at vi trengte det litt mindre enn andre skoler, og satt derfor av 2400 kr til oss selv og Ganddal Skole, mens Smeaheia og Malmheim fikk 3000 kr hver. Da vi i de samme gruppene skulle diskutere det større tiltaket ble det litt mer diskutering.  Vi sa raskt fra oss denne plassen fordi det hørtes ut som om de andre trengte det mer. Så da sto det til slutt om Smeaheia og Malmheim. Smeaheia hadde flest og best argument og vant derfor via en avstemning vi gjorde på papir. De skrev raskt et innlegg. De vant ikke det store tiltaket. Det var det Trones skole som gjorde. Summen skal brukes til en huske for rullestolbrukere. Avgjørelsen om hvem som fikk pengene skjedde ved en håndsopprekning i bystyresalen. Pengene vi på Buggeland fikk skal vi bruke på fotballer og håndballer til klassene.

Det humanitære tiltaket som vant: ADRA  Keep girl safe er en organisasjon som jobber med å ta vare på jenter i Thailand. Jentene får en utdanning og statsborgerskap. Dette er en lang prosess, men den er svært viktig for at jentene skal klare seg selv videre i livet. Med statsborgerskapet kan jentene dra ut av Thailand på lovlig vis. De kan også reise rundt i landet sitt. Adra er også et beskyttelseshjelm for sårbare jenter.   Tobias og Charlotte