Elevsider Framside
mtotfls
01020304050607
Vervarsling frå yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Når skal elevane halde seg heime frå skulen?

Vi får mange spørsmål fra foresatte når det gjelder om elevene skal være hjemme fra skolen eller ikke. Pga situasjonen landet er i, er grensa for dette  lavere enn den ellers er. Skolene er på gult nivå, og under finn de gjeldende retningslinjer frå smittevernveilederen.

Kilde: udir.no

Vi har to smittevernveiledere som vi må forholde oss til, en for barnetrinn (1.-7.kl) og en for ungdomsskolen. Mye er likt, men det er noen få forskjeller for når elevene kan komme tilbake på skolen.

Når skal elever ikke møte på skolen/SFO (1.-10.klasse)?:

Elever med luftveissymptomer (halsvondt, hoste, feber):

• Alle med nyoppståtte symptomer på luftveisinfeksjon skal sendes hjem og holdes hjemme inntil tilstanden er avklart.
  • Elever skal selv med milde luftveissymptomer og sykdomsfølelse ikke møte på skole/SFO.

Elever som har bekreftet covid-19:

• Skal være i isolasjon. Følg veiledning fra helsemyndigheter.

Elever som er nærkontakter/husstandsmedlem til en person med bekreftet covid-19:

• Helsetjenesten beslutter hvem som skal være i karantene og hvor lenge etter råd gitt av Folkehelseinstituttet (se www.fhi.no).

Foresatte som har luftveissymptomer, er i karantene eller isolasjon:

• Skal ikke møte på skole/SFO, og må finne løsninger der de unngår å gå inn i skolebygget. Foresatte som har hatt covid-19, men som har avsluttet isolasjon etter anbefaling fra helsetjenesten, kan møte på skolen som normalt.

Når kan elever og foresatte møte på skolen/SFO?

• Når de ikke har symptomer på sykdom.
  • Hvis en i husstanden har symptomer på luftveisinfeksjon, men ikke bekreftet covid-19, skal eleven møte i skole/SFO som normalt. Disse skal imidlertid gå hjem fra skolen/SFO dersom de får symptomer.
  • Elever med typiske symptomer på pollenallergi (kjent pollenallergi, rennende nese, rennende/kløende øyne) kan møte på skole/SFO.

Særregler 1.-7.klasse:

• Mange yngre barn har ofte rennende nese uten andre symptomer på luftveisinfeksjon, og særlig etter at de har vært ute. Disse barna kan komme på skolen/SFO såfremt barnet ikke har feber og ellers er friskt.
  • Noen barn kan ha restsymptomer etter en gjennomgått luftveisinfeksjon som for eksempel rennende nese (uavhengig av farge på nesesekret) eller sporadisk hoste. Disse elevene kan komme på skolen/SFO dersom allmenntilstanden er god og eleven er tilbake i sin vanlige form.
  • Ved gjennomgått luftveisinfeksjon kan elever i 1.-7. klasse komme tilbake når de har god allmenntilstand

Særregler for 8.-10.klasse:

• Ved gjennomgått luftveisinfeksjon kan elever i 8.-10. klasse komme tilbake når de er symptomfrie.