Jernbaneveien 24 4306 SANDNES
Telefon: 51337700 Send oss e-post
Redaktør: Gro Slåttelid
Gå til Its Learning
Hva gjør barnehagen dersom den ikke har tospråklig fagarbeider/assistent?

Når barnehagen ikke får tildelt TA-ressurs, anbefaler vi barnehagen å bruke foreldre som ressurs for sine barn.I følge Astrid Mjelve er foreldrene er de beste læremestere for sine barn når det gjelder å utvikle et godt fungerende morsmål.

Tospråklig assistanse i barnehagen er å regne som tilleggsstøtte til barnas språkutvikling.

Det kan være viktig at det brukes tid på å formidle dette til foreldrene.

Brosjyren ”Barn i flerspråklige familier” er en veileder for foreldre,ansatte i barnehager og helsestasjoner.

Her kan barnehagen møte foreldrenes spørsmål og refleksjoner rundt barnas tospråk­lige utvikling og hvordan de selv kan være en ressurs for sine barn.

Brosjyren er oversatt til mange språk.

På NAFO (Nasjonalt Senter for Flerkulturell Opplæring), sin hjemmeside kan dere lese mer om foreldresamarbeid med minoritetsspråklige foreldre.