I februar 2017 hadde senteret/FBU en vellykket markering av morsmålsdagen. Tospråklige lærere som er ansatt på senteret, og lærere fra mange skoler i Sandnes var samlet for å øke kunnskapen om ulike språk. Nå har vi skriftliggjort denne kunnskapen og vi tror den kan være nyttig for flere.
Både kunnskaper om andrespråksutvikling, trekk ved elevers morsmål og norsk språkstruktur er til god nytte i undervisningen. Slike kunnskaper gjør at læreren lettere forstår hvordan norsk fortoner seg for en elev med et annet morsmål. Dermed blir det også lettere å vite hva en skal legge vekt på i undervisningen, slik at elevene får best mulig vilkår for å utvikle språkferdighetene sine. Kunnskapene er også viktige når læreren skal hjelpe elevene med å nå kunnskapsmålene i hovedområdet språklæring, der det på nivå 1 blant annet heter at elevene skal kunne sammenligne språklyder, ord og uttrykk på morsmålet og norsk. På nivå 3 skal de kunne bruke egne erfaringer til å snakke om likheter og forskjeller mellom norsk og eget morsmål, og på nivå 3 skal de kunne identifisere likheter og forskjeller.
Åpne språkbeskrivelsene