Aktuelle kompetansetilbud for barnehager
Torsdag 2.november 12.00 – 14.00: Dialogisk lesing
Målgruppe: Tilsatte i barnehage (også lærere i 1. og 2. klasse kan ha nytte av kurset)
Dialogisk lesing handler om glede, gode relasjoner, barns medvirkning, utvide barns verden og språkutviklende kommunikasjon, gode billedbøker - og lesing som en dialogisk metode. Kompetente voksne og fleksibilitet er viktige stikkord.
Dialogisk lesing kan brukes som målretta og systematisk språkstimulering i barnehagen. Metoden er enkel samtidig som den krever noe forberedelse.
Torsdag 9.november 12.00 – 15.00: Digitale ressurser – bruk av app’er i språkarbeidet
Et praktisk kurs, hvor man har med egen iPad. Anbefaler å laste ned app’ene «Book Creator», «Språkkista 2» og «Drawing pad»
Den nye rammeplanen med et tydelig digitalt perspektiv. I kapittel 8. «Barnehagens arbeidsmåter» er det satt av et helt avsnitt om «Barnehagens digitale praksis». Der står det bl.a. at personalet skal:
• Legge rette for at barn utforsker, leker, lærer og selv skaper noe gjennom digitale uttrykksformer.
• Vurdere relevans og egnethet og delta i barnas mediebruk.
• Utforske kreativ og skapende bruk av digitale verktøy sammen med barna.
Samarbeidsmøte med ped.ledere torsdag 19.oktober 08.30 – 10.30
Vi minner om invitasjonen til samarbeidsmøte (jfr e-post 02.10.17)
- Tospråklig assistent sin rolle og ansvar
- Erfaringsdeling
- Tidlig innsats i språkarbeid
- Digitale ressurser
- Mediatek og språkstimulering
Nettbasert kompetanseutviklingskurs
NAFO har utviklet kompetanseutviklingskurs om flerspråklighet og språkutvikling til bruk for hele barnehagen.