Velg seksjon Forside
Redaktør: Gro Slåttelid
Gå til Its Learning
MORSMÅLUNDERVISNING

Nyankomne elever på småskoletrinnet som ikke behersker norsk enda, har tilbud om morsmålsundervisning på flere av Sandnes kommune sine skoler. I skoleåret 2017/18 er det på Aspervika, Smeaheia og Lura skoler, organisert av FBU. Tilbudet er koblet sammen med Innføringsklassene, eller med SNO – særskilt norskopplæring og TFO - tospråklig fagopplæring.
Morsmålsopplæringen hjelper eleven med å bli bedre kjent med skolen, fagene og begrepene, men skal også styrke elevens identitet og forbedre elevens kunnskaper om sitt morsmål og kultur. Undervisningen gis av tospråklig lærer i forhold til læreplaner bestemt av Utdanningsdepartementet. Disse planene har 3 forskjellige nivåer og er delt på områdene: lytte og tale, lese og skrive, språklæring og språk og kultur.  Undervisningen skal være variert og tilpasset til elevens nivå. Her er bilder fra morsmålsundervisning fra Lura skole, hvor elever lærer om høsten og tradisjonen med å lage figurer av kastanjer på polske skoler, samtidig som de hører eventyret om Bukkene Bruse på polsk og lager enkel forestilling om dette eventyret.
Main Image
Bilde 1 av 4