Velg seksjon Forside
Telefon: 51337700 Send oss e-post
Redaktør: Gro Slåttelid
Gå til Its Learning
Markering av morsmålsdagen på FBU.

I anledning morsmålsdagen valgte barnehageavdeling på FBU å arbeide med dialogisk lesing. Våre tospråklige assistenter har brukt dialogisk lesing i flere uker. Selve lesingen har vært på morsmål. Barnehagene la godt til rette for at metoden kunne gjennomføres. FBU sørget for materiell til bøkene og oppfølging.

Dette ble vellykket! Responsen fra tospråklige assistentene var blant annet:

Barnehagene var positive, og de var forberedt på at vi brukte metodene. Det gikk fint å gjennomføre lesing og kreative aktiviteter.

Dette var så gøy! Dette var et godt opplegg fordi: barna fikk ulike måter å lære ordene på, begreper ble forstått fordi vi brukte naturen, konkreter, fant noe inne/ute, bilder, lek, drama, setninger (modellæring).

Barna brukte språket mer enn ellers.

Det var kjekt å få utvide verden sammen med barna og se at barna forstod! Barna fikk erfare hva ordene i teksten betyr. Lære nye begreper.

Noen barn er ikke vant med å bli lest for. Derfor var det enda viktigere å fortsette da jeg så en progresjon.

Skoleavdelingen inviterte lærere, som vanligvis underviser flerspråklige elever i ordinær opplæring, til en halvdagssamling. Vi startet med en innledning om av hva som kan være likt og ulikt mellom norsk og andre språk, videre fikk alle kursdeltakerne velge seg to språk som de ville bli ekstra godt kjent med. FBU hadde mulighet til å tilby minispråkkurs i 24 språk, så engasjementet og utbyttet var svært bra.

«Veldig nyttig!» «Jeg har lært kjempemye!» - Mye tyder på at vi får en lignende markering også neste år!

Og så er det jo veldig kjekt å se at ressursen som vi laget i fjor stadig er i bruk og at den legger til rette for bedre tilpasset opplæring for flerspråklige barn. En finner enkle beskrivelser av språk på FBU sin hjemmeside/venstre meny/ på flere språk skole.