Jernbaneveien 24 4306 SANDNES
Telefon: 51337700 Send oss e-post
Redaktør: Gro Slåttelid
Gå til Its Learning
Bildebøker+flerspråklige barn = BRA!

FBU kan invitere  barnehagelærere som har flerspråklige barn på sin avdeling på samlinger. Barnehagene ønsker seg ofte tips om bildebøker.  FBU kan gi tips om bøker både til inspirasjon og utlån.

På FBU sitt bibliotek, kan vi samtidig veilede ansatte i bruken av  «Dialogisk lesing». Hvorfor og hvordan når barnet har et annet førstespråk enn norsk. Vi minner alltid om hvorfor foreldresamarbeidet er viktig. Vi informerer også om gode nettressurser, som pedagogene kan tipse videre til foreldrene: Bildetema. Ressurser til barnehagens ansatte: Lesekroken , Språkløyper og Fantasifantasten.

Sandnes kommune sin egen ressursside: Språktrappa Sandnes. Hvor man jobber med temabasert språklæring. Ved temabasert språklæring er man også opptatt av at barna får en førforståelse og at man samarbeider med foreldrene. Det er viktig at foreldrene kjenner til tema og fokusord. Da kan man snakke om dette på morsmålet hjemme.

Vi på FBU er positive til at barna kan få låne bøkene med seg hjem. Da kan foreldrene lese/snakke om bildene hjemme. Bildebøker fra FBU sitt bibliotek. Dette er bøker som barnehagene kan få låne. FBU har et utvalg av bildebøker som finnes med flerspråklig tekst og bildebøker om litt vanskelige tema. Vi kan også veilede de ansatte om hvordan finne bildebøker med samme tema, som man finner igjen i Språktrappa Sandnes. Vi har også  bildebøker som kan brukes som overgangsobjekt til skolestart.

Main Image

Bilde 1 av 8