Velg seksjon Forside
Telefon: 51337700 Send oss e-post
Redaktør: Gro Slåttelid
Gå til Its Learning
Prosjekt for å rekruttere flere minoritetsspråklige barn i barnehagen

Åse Alstad, Fagleder på FBU, er det kommende året prosjektleder for et prosjekt støttet med midler fra Udir. Selv om det i løpet av de siste årene har vært en jevn stigning i andelen minoritetsspråklige barn som går i barnehagen, er det fremdeles en vei å gå. Forskning viser at minoritetsspråklige barn som har gått i barnehage vanligvis gjør det bedre på skolen enn de barna som ikke har gjort det. Et av tiltakene for å nå barn og familier med minoritetsbakgrunn er å opprette et kommunalt åpen barnehagetilbud i Sandnes sentrum. Dette er en Åpen internasjonal kulturbarnehage, som er et samarbeid mellom Langgata bhg og Kulturskolen. De bidrar med høyt kvalifiserte pedagogiske ressurser i Kulturskolens lokaler (i samme bygg som Vågen videregående skole). Marianne Andreassen leder den åpne barnehagen sammen med musikkpedagog Anita Dahl og dansepedagog Rannveig M. Berrefjord. Åpningstider er tirsdager og torsdager kl.10.00-12.30.

I prosjektet bruker vi  mange kanaler for å nå frem til de ulike gruppene - som våre egne kollegaer på FBU, NAV, bibliotek, helsestasjon, private åpne barnehager, voksenopplæring, barnehager, skoler, leksehjelpen og flyktningenhet. Spesielt samarbeidet med helsestasjonen har vist seg og ha en god effekt på rekrutteringen inn i den nye åpne barnehagen. Prosjektleder har også brukt tid på å lage aktuelt informasjonsmateriell. FBU har allerede oversatte skriv på flere språk, som beskriver hva en åpen barnehage er og praktisk informasjon om barnehage. Dette kan dere finne i menyen på FBU sin hjemmeside.

Main Image

Bilde 1 av 7