1.trinn
Telefon: 51670369 Send oss e-post
Redaktør: Arne Raunholm
Skolebarn i trafikken

Det er til tider ganske kaotiske forhold ved Figgjo skole før skolestart om morgenen.

Kaoset som potensielt kan skape farlige situasjoner for skolebarna på skoleveien, blir i overveiende grad skapt av foreldre som kjører barna sine til skolen og setter dem av så nær skolen som mulig.  Særlig nå når mørke og regn begrenser sikten, kan farlige situasjoner oppstå. Skolen har ikke et godt trafikkareale for sikker på og avstigning for barna. Da skolen ble bygget på begynnelsen av 60-tallet var det nok ingen som hadde fantasi nok til å se for seg at trafikken til skolen skulle bli noe problem.

Det er selvsagt ikke mulig eller ønskelig å forby foresatte å kjøre barna sine til skolen, selv om Folkehelsa anbefaler at barna går til skolen. Men, det finnes alternativ til å stoppe rett utenfor skoledøra! Barna kan settes av trygt og godt ved Figgjohallen eller ved Figgjo stadion rett over på østsiden av veien. Det tar kanskje noen minutter ekstra, men det er en liten pris å betale for en tryggere skolevei for alle elevene ved Figgjo skole.

Oppfordringen er: La barna gå til skolen! Om de kjøres, slipp dem ut av bilen på parkeringsplassen ved Figgjohallen eller på stadionområdet. Da blir skoleveien tryggere for alle elevene.