Velg seksjon Forside
Telefon: 97642892 Send oss e-post
Redaktør: Jonas Skartveit Rogne, rektor
Nominert til Drømmestipendet

Kulturskolen har nominert Ole Henrik Risøy Solheim og Maren Synnøve Stene til Drømmestipendet 2021! Ole Henrik i kategori skapende skriving og Maren Synnøve i kategori musikk.

Det er rekordmange påmelde dette året og ordningen er endret, les mer under. Juryleder Frida Ånnevik går en travel vår i møte.

Kulturskolen ønsker våre to nominerte masse lykke til i den nasjonale kåringen!

802 unge kunst- og kulturutøvere har søkt Drømmestipendet 2021. Dette er det høyeste antallet søkere i Drømmestipendets historie, og vil trolig bety at også antallet nominerte blir rekordhøyt – med meget god margin.

Norsk kulturskoleråd og Norsk Tipping finner det svært gledelig at interessen for «nye» Drømmestipendet er så god. Sist sommer ble Norsk Tipping og Norsk kulturskoleråd enige om å fortsette samarbeidet som gjør at Drømmestipendet i år skal utdeles for 18. gang. Samtidig ble det gjort noen justeringer:

- Stipendbeløpet er doblet fra 15 000 til 30 000 kroner

- Antallet stipend er redusert fra 100 til 50

- Aldersgruppen som kan søke er endret fra 13–20 til 18–25 år

Men målet med stipendordningen er som før: Drømmestipendet skal gi verdifull inspirasjon og anerkjennelse, og bidra til at mange unge kunst- og kulturutøvere får oppfylt sine drømmer. I tillegg ønsker stipendutdelerne å bidra til å synliggjøre kommunenes arbeid for unge kunst- og kulturutøvere.

Årets søkere får nå sine søknader vurdert i kommunene de er oppvokst i, der en utnevnt kontaktperson har ansvar for å avgjøre om hvem av søkerne som skal få status som nominert. I Gjesdal har kulturskolen denne rollen.

I løpet av februar skal årets drømmestipendjury vurdere alle de nominerte. De nominerte ungdommenes søknader – med vedlagte «arbeidsprøver» og drømbeskrivelser – vurderes både av fagjuryer innen hver kategori samt av en egen drømjury, og til slutt blir resultatet som følger: 50 nominerte får tildelt hvert sitt drømmestipend pålydende 30 000 kroner, fra Norsk kulturskoleråd og Norsk Tipping. Til sammen utdeles 1,5 millioner kroner gjennom Drømmestipendet 2021. Stipendene overrekkes til dyktige og heldige ungdommer i perioden 19. april–30. mai 2021 – på ulike måter. Fra nå av skal de 50 utdelingene også helst innebære at stipendmottakerne gir noe tilbake til andre kunst- og kulturutøvende ungdommer i kommunen som har nominerte dem. Det kan være kurs, mesterklasser, opptredener o.l.

Den gamle rekorden i antall nominerte til Drømmestipendet, ble satt i 2012. Da ble 497 ungdommer nominert til Drømmestipendet. I år har altså 802 ungdommer oppvokst i 195 kommuner levert søknader. Dette utgjør 55 prosent av landets kommuner. I fjor var tilsvarende tall 182 kommuner og 51 prosent. For mange er det en stor ære å bli nominert til Drømmestipendet.