Naturen som pedagogisk leke og læringsarena.
I dag fikk 1.trinn øve seg med speiderkniv.Vi gikk gjennom noen viktige regler før de fikk speiderkniven.
Noen hadde brukt speiderkniv i skogen før, og for andre var dette en ny læring og mestring.
Publisert: 07.11.2019 10:20 Sist endra: 07.05.2020 09:05 Forfattar: Kine Beate Brandsdal
Det å bruke naturen som pedagogisk arena er ønske om å gi
barna noen grunnleggende naturopplevelser som mange av dem ellers ikke ville
fått. Barns hverdag er mer enn noen gang planlagt og oppdelt i organiserte
aktiviteter som styres av voksne. Barn som kommer ut i naturen hvor det ikke
finnes like sterkt tidspress og hvor de i større grad kan gå hvor de vil og
gjøre hva de vil, vil kunne oppleve en følelse av frihet og ro de ikke på andre
måter vil oppleve i SFO. Det at vi er mer avslappa, har bedre tid og rom og
opplever en større frihet gjør at takhøyden blir større. Vi får mer rom å
bevege oss på. Dette fører til mindre konflikter barna imellom, men også i forhold
til oss voksne.Vi er mer tolerante ute i det fri.
Bevegelse,
motorikk og fysikk er noe vi absolutt får i løpet av en dag på tur. Ut fra
dette ser vi hvilke enorme muligheter det ligger i å ta i bruk naturen som en
pedagogisk leke- og læringsarena. Det er bare om å gjøre å se mulighetene i
stedet for begrensningene, og ta vare på de muligheter som byr seg. De ligger
der hele tiden. På denne måten er naturen unik.