Meny
Velg seksjon Forside
Heståsen skole Jordbærveien 2 4635 Kristiansand Telefon: 41 53 59 59 Send oss e-post
Brattbakken skole Øvre Brattbakken 1 4635 Kristiansand Telefon: 41 53 59 59 Send oss e-post
Redaktør: Thomas Dyrdahl
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<april 2021><<
april 2021
mtotfls
29303101020304
05060708091011
12131415161718
19202122232425
26272829300102
03040506070809
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Søk i Biblioteket
Søk
Gå til skolen!

Her er en vennlig ment pekefinger fra rektor og helsesykepleierne ved Hånes skoleenhet:
Vi vil gjerne fortelle om to barn. Vi kaller dem Mari og Petter. Både Mari og Petter våkner opp friske og uthvilte i den varme senga si, og begge vil gjerne ligge litt lenger, for i dag var senga ekstra god. Så langt er alt likt for Mari og Petter, men nå skal vi gi dem en litt forskjellig start på dagen og se hva som skjer.
 Bilde En velment pekefinger fra helsesykepleierne Liv Marit Vabo, Solfrid Berg Hovden og rektor Thomas Dyrdahl (foto skolen)

 

Først får de frokost, for det trenger barn. De skal både vokse og bruke masse energi på lek og læring i løpet av dagen, så vi gir begge en god frokost.

Så starter forskjellene. Petter får på seg godt med klær, for det er vær ute i dag (snø, vind, regn – stryk det som ikke passer). Så går han ut. Han treffer noen han går sammen med og de prater og tøyser og går omveier og finner rare ting på veien. Noen ganger bruker de litt tid, og noen ganger krangler de litt, men det går bra. De har rikelig med tid, og de lærer å håndtere og løse konflikter av den kranglingen som oppstår av og til. Så når Petter har kommet til skolen, har han bevegd seg, fått godt med frisk luft og vært sosial. Det er ikke alltid alt klaffer, men i dag gjorde det det.

Mari har hittil flyttet seg fra senga til kjøkkenbordet. Nå har hun også vært en tur på badet og fått på seg tøy. De neste skrittene hennes går til bilen, og så ruller hun til skolen. Turen fra bilen til klasserommet er litt guffen fordi det er jo vær (snø, vind, regn, sludd! eller sterk sol) i dag.

Nå har Mari og Petter begge kommet til klasserommet. Begge fikk frokost, og begge sitter ved pulten sin, men veien dit var forskjellig. Hvem tror du er klar for dagen og klar for læring?

 

Barnas behov
Barn trenger aktivitet, bevegelse, frisk luft, sosial omgang, venner og lek. Alt dette kan de få på skoleveien. Hvis de går tre-fire kilometer til skolen hver dag, blir det tretti-førti kilometer i uka. Uansett hvor kort eller langt de går, er det vanskelig å erstatte den aktiviteten hvis de ikke går til skolen.

Barn har også behov for å øve. De må øve på å være sammen med venner, bevege seg sikkert i trafikken, finne fram til skolen. For de minste skolebarna er det kanskje best å øve sammen med voksne som går sammen med barna. For dem som har gått noen ganger eller i flere år, gir det å gå til skolen god mengdetrening.

Voksnes behov
Vi voksne trenger konfliktfrie morgener. Vi trenger søvn og at barna hører på oss. Vi trenger å rekke jobb selv om vi satt sent opp og så tv-serier, smøre matpakker, komfort, fin bil, tid sammen med barna og av og til må bare ting bli gjort. Og av og til har vi behov for unntak.

Barnas behov er viktigst
Hovedregelen må være at det er barnas behov som veier tyngst. Da må vi voksne bruke tid på å planlegge og øve sammen med dem.

Ja, vi vet det finnes unntak. Farlig skolevei, bein i gips, andre spesielle forhold gjør at barna ikke kan gå til skolen, enten for en kort periode eller mer permanent. Kanskje er løsningen for noen å kjøre barna en del av veien? For alt hjelper. Det er bedre å gå 500 meter enn ikke å gå.

Og helt mot slutten. Hvis du må kjøre, tenk trafikksikkerhet. Bruk avleveringslommene i Jordbærveien eller på Brattbakken. Hvis du kjører inn på parkeringsplassen, ender vi fort opp med barn som må manøvrere seg mellom ryggende biler. Og hvis du må følge barna helt inn, er det fint om du skrur av motoren imens.

Spørsmålet hvis barna ikke kan gå, blir hvordan vi skal dekke barnas behov for aktivitet, sosialt samvær, frisk luft, lek og krangling? For barna trenger dette uansett. Og det beste er å gå til skolen.

 

Lenker og ressurser
Naturvernforbundet om å gå til skolen

Trygg trafikk om å gå eller sykle til skolen

Foreldre.no om å mestre skoleveien