Meny
Velg seksjon Forside
Heståsen skole Jordbærveien 2 4635 Kristiansand Telefon: 41 53 59 59 Send oss e-post
Brattbakken skole Øvre Brattbakken 1 4635 Kristiansand Telefon: 41 53 59 59 Send oss e-post
Redaktør: Thomas Dyrdahl
Siste skoledag
Hele dagen
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Søk i Biblioteket
Søk
7C på Bringsvær

Endelig var det 7C sin tur til å reise på leirskole. Det var en spent gjeng som gikk av bussen på Bringsvær.

Det var en spent gjeng som ankom Bringsvær mandag i uke 11. Et ukjent eventyr lå foran oss, og vi visste ikke helt hva vi kunne forvente. Etter innkvartering og lunsj, var det på med skiene og gjøre seg klar til oppholdets første skitur. Vi hadde både skivante elever, noen som aldri har gått på ski før og noen midt i mellom. Vi satte i gang i nykjørte løyper i steikende sol. Vi endte opp på isen hvor vi boret hull i den for å sjekke tykkelsen. De som ville tøffe seg litt, kunne ta istesten, som innebar å ha armen nedi det iskalde vannet i 1 minutt. Vi gikk et lite stykke på ski på isen, så lærte Thor oss litt om isvett og sikkerhet i forbindelse med ferdsel på islagte vann. Etterpå var det aketid fram til middag, og litt tid til å etablere seg på rommet. Etter middag hadde vi klassens time og fikk litt undervisning av Marianne om å ikke gi opp, reise seg igjen og høre etter på hva den indre stemmen sier til oss når ting er litt vanskelig. Da det ble mørkt, fant elevene fram lommelykter, fikk på seg truger, og ble sendt ut i mørket på “nattløb” for å finne poster ved hjelp av reflekser. Etterpå var det mer tid til aking i flombelyste bakker, spilletid og kosestund på rommene. Enkelte elever mente de skulle være våkne hele natta, men da det skulle være ro 22.30 var det helt stille fra alle rom. Noe en litt sliten lærer satte veldig pris på.

Tirsdagen startet med glitrende sol inn vinduene, en god frokost og ankomst av rektor Thomas, som skulle være med oss denne dagen. Elevene smurte sin egen niste og enkelte opplevde mestring i å pakke selv i matpapir. “Hvordan gjør jeg dette, Silje?” Alle stilte med med mat i sekken, sitteunderlag og fylt termos, klare til dagens første oppgave; skibingo på isen. Thor hadde en liten innføring i orientering og kart før vi dro, og Marianne sendte oss ut i grupper for å finne tall til bingobongen. I mål ventet Twist, en for hver rad man hadde klart å få bingo på. Etter lunsj ventet skilek på Røyneland gård. De fleste gikk på ski dit, og noen fikk gå bort langs veien. Det var en utfordrende tur for en del, og mange fikk lyttet litt til den indre stemmen sin. Her gjaldt det å være sin egen bestevenn, si gode ting til seg selv, motivere seg selv og være “sin egen motor”. Vi lærte at det er kun deg selv som kan få deg videre, du må selv reise deg igjen og komme i gang igjen. Denne dagen innebar mange fall, og det var stort sett med et smil. Som en del av skileken, ble vi utfordret til å prøve å slå årets rekkerekord. Den gjeldende rekorden hadde 21 stykk arm i arm på rekke ned en bakke. Vi slo den, og det var stor jubel da alle 24 var trygt nede uten brutt rekke og uten fall. Etter et par timer var det på tide å komme seg tilbake til middag og en ledig kveld til utelek, innelek, spill, dans og fjas. Og det var en sliten gjeng som flatet ut utpå kvelden.

Onsdag møtte oss med like strålende vær som de andre dagene, og vi gledet oss til gårdsbesøk på Tjomsås gård. Vi skulle gå 3 kilometer på ski hver vei til gården og Marianne fortalte at det var viktig å bruke det vi hadde lært om å si gode ting til seg selv, ha en god indre motor og ikke gi opp. Det fikk vi bruk for nesten med ei gang, da to forvirra lærere klarte å gå feil på en vei det ikke gikk an å gå feil på. Marianne skulle egentlig gått sammen med oss, men noe dukket opp og da startet vi alene uten grundig veiforklaring. Turen dit ble derfor 4 kilometer i stedet for 3. Elevene var veldig gode til å komme seg fram likevel, og til tross for utrolig hardt og glatt skiføre. Dette var nok dagen med flest fall, men for en fantastisk gjeng. De faller og reiser seg igjen. De motiverer hverandre underveis. De venter på hverandre. Når noen faller, så sier de fine ting for å få de på beina igjen. Det er både imponerende og litt rørende å se. Vel fremme på gården spiste vi lunsj ved bålpanna og kunne grille våre egne ostesmørbrød. Gode og mette, fikk vi omvisning inne på tre låver, en med sauer og lam, et storfefjøs og en hvor det stod kalver og høner. Her lærte vi litt om gårdsdrift og fikk hilse på masse søte dyr. Høydepunktet var nok å få holde et lite lam som bare var noen få dager gammelt. Da smeltet selv de kuleste guttene. Turen hjem gikk unna, alle fikk gå så fort de ville, og det var det noen av de flinkeste skigåerne som satte veldig pris på, fordi de måtte være baktropp på turen dit. Ettermiddagen bød på mer dans, lek, god mat, stampebading, bålkos, historier på rommet til guttene og masse flørting mellom jentene fra den andre skolen og klassens “damemagnet”.

Siste dagen var pakke-, rydde- og vaskedag. Og her briljerte denne gjengen med ypperlig utvask. Alle rommene fikk bestått med glans, med nesten bare terningkast 6. Vi avsluttet oppholdet med brunsj og en nydelig takketale fra en flott elev som meldte seg frivillig til å si noe helt på sparket.

Jeg tror alle har lært utrolig mye gjennom dette oppholdet. Både om seg selv og om andre. Alle har opplevd mestring på noe, enten det gjelder skigåing, mat, overnatting, vennskap, reie opp senga si, vaske et golv eller å utfordre seg selv til å stå på. Kort oppsummert; livsmestring. Og selv om en av elevene oppsummerte opplegget med utsagnet “de prøver å drepe oss”, så var det en veldig fornøyd gjeng som reiste hjem på torsdag. Alle gledet seg til å komme hjem til senga, mobilen, en deilig dusj eller familien sin, men ganske mange sa at de kunne gjerne vært lengre. Og med det, så vinket vi farvel til idylliske Bringsvær og satte kursen tilbake til hverdagen.