Velg seksjon Forside
29300102030405
Gå til Its Learning
Informasjon fra Mestringsenhetn - Hanamyrveien 1

Torsdag før vinterferien (8/2) informerte Elisabeth Høyland og Aud Bø, som er tilsatt ved Mestringsenheten, Hanamyrveien 1, FAU ved Hana skole om hvordan de arbeider i mestringsenheten. Bakgrunn for dette er at skolen jevnlig for melding fra foresatte som er bekymret over barnas trygghet i møte med enkelte beboere i Hanamyrveien 1. Høyland og Bø kunne berolige oss med at de sikrer beboerne ved avdelingen så godt de kan og legger til rette for at elever og foresatte skal kunne kjenne seg trygge i skolens nærmiljø.

Det er spesielt en kvinnelig beboer skolen har fått henvendelser om, da fra foresatte for yngre elever. Hun kler seg noe annerledes enn det som er vanlig, og kan snakke til elever som går forbi og på den måten prøve å ta kontakt. Boligen har ikke opplevd at denne beboerne har gjort noe galt mot noen. Det er mer trolig at hun blir forvekslet med en annen tidligere, kvinnelig beboer som var involvert i en episode på skoleveien forrige skoleår. Denne beboeren er flyttet. Vi vil derfor understreke at kvinnen det nå er snakk om, ikke er samme person.

Beboerne i Hanamyrveien 1 bor der og får tilsyn og omsorg. Men de har som alle andre rett til å ferdes fritt når de ikke har gjort noe galt mot noen. Det å se annerledes ut, eller oppføre seg litt rart, er ikke grunn til å holde dem innendørs. De ansatte ved boligen har en ekstra oppmerksomhet på området rundt boligen inn mot skolen i tiden rett før skolestart, når det er mange elever på vei til skolen. Og de avtaler gjerne møter med beboere i dette tidsrommet. Men er det beboere som har gått ut tidligere på morgenen, kan en ikke kreve at de skal gå inn igjen. Ikke når det er snakk om personer som bare ser litt annerledes ut, eller oppfører seg rart.

Vi har en god dialog mellom skolen og omsorgsboligen. Vi er begge parter opptatt av at det skal være et trygt og godt nærmiljø, både for elever og beboere, i skole og omsorgsbolig. Vi tar raskt kontakt med hverandre om det skulle oppstå situasjoner som vi bør gripe fatt i og sikre bedre. Skulle det være noen som erfarer situasjoner som ikke er greie, og dere ønsker å informere boligen direkte, kan dere nå Elisabeth Høyland, leder, på telefon 51 60 74 90.