Meny
Velg seksjon Skolehelsetjeneste
Besøksadresse Ordfører Tveteraas gate 11 4020 Stavanger Telefon: 51912500 Send oss e-post
Postadresse Postboks 8069 Forus 4068 Stavanger
Redaktør: Rektor Stian Rege
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<desember 2022><<
desember 2022
mtotfls
28293001020304
05060708091011
12131415161718
19202122232425
26272829303101
02030405060708
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt

Jeg, Birgit A. Stokka, er helsesykepleier på Hinna skole. 

Jeg er på skolen mandag og torsdag, samt tirsdag frem til lunsj. 

Har du/dere spørsmål eller bekymringer rundt ditt barns helse, trivsel eller utvikling så er du velkommen til å ta kontakt.

Du/dere kan ta kontakt via Helsenorge.no, telefon  51912952/98902253 (Henvendelse på mobil besvares kun i kontortiden de aktuelle dager jeg er på skolen) eller E-post: birgit.alice.stokka@stavanger.kommune.no (NB! Ingen sensitive opplysninger, kun til spørsmål om kontakt/avtaler) 

 


Visste du at

… i ungdomstiden har du et stort søvnbehov på grunn av endringene som skjer i puberteten.

… ungdom mellom 14 og 18 år trenger minst 9 timer pr. natt. I ungdomstiden er det ekstra stor vekst og utvikling i kroppen. Når du sover fornyer, reparerer og vedlikeholder kroppen seg. Immunforsvaret styrkes, produksjon av veksthormoner øker og hormonet som regulerer metthetsfølelsen øker også. Nok søvn letter læring, og gir kroppen naturlig fysisk og psykisk styrke.

… minst 30 minutters dagslys tidlig på dagen har betydning for neste natts søvn. Går eller sykler du til skolen og er ute i friminuttene får du det lyset du trenger.

... en time daglig aktivitet vedlikeholder kroppen på en god måte og er viktig for god søvn.

… for å sove godt er det lurt å ikke være sulten eller overmett når du legger deg. Oppkvikkende drikke som cola, energidrikk, te og kaffe på kvelden kan gå ut over innsovingen.

… det kan være lettere og bedre å sove om rommet er luftig, mørkt og rolig. Slå av mobil og pc/Mac og tv før du legger deg.

… om du puster rolig og slapper av, så sovner du fortere.

Trykk "Les mer" for å lese mer om søvn og pusteøvelser.