Jeg er her: Forside
God sommerferie!
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
MARKERING AV SAMEFOLKETS DAG

I dag har vi i 1. og 2. klasse markert samefolkets dag. Dagen startet inne i hver våre klasserom der vi lærte om hvordan samefolkets dag ble til, og hvordan denne dagen feires. Etterpå kledde vi godt på oss og gikk ut i skolegården der det var tilrettelagt ulike poster. På en av postene brukte elevene vannmaling til å male sameflagget og anna samisk kunst. Elevene fikk også prøvd seg som reinsdyrgjetere. Selv om reinsdyrene var byttet ut med kjøkkenstoler var det ingenting å si på innsatsen på lassokastingen. Inne i lavvoen fikk de høre samiske eventyr og joik. Oppe på fjellet samarbeidet de med å bygge lavvoer av trepinner. Ved bålpanna ble det servert Bidos, som er en tradisjonell samisk kjøttsuppe med reinsdyrkjøtt. Tilbakemeldingene fra elevene var at dette hadde vært en veldig kjekk og lærerik dag. Vi gratulerer det samiske folk på samefolkets dag 6. februar. Lihkku beivviin!

Main Image
Bilde 1 av 19