Hovedadresse Postboks 583 4302 Sandnes
Besøksadresse Austråttveien 11 4306 Sandnes Telefon: 51973500 Send oss e-post
Realistisk rollespill

I dag hadde 8C besøk av RAFTO-stiftelsen. De besøker ulike skoler for å lære elever om viktige emner som demokrati, menneskerettigheter, ytringsfrihet og korrupsjon. Stiftelsen deler også ut sin egen pris, Raftoprisen, til noen som har utmerket seg i sitt arbeid for menneskerettigheter. Elevene i 8C fikk i dag et innblikk i hvordan det kan være å leve i samfunn som er svært ulikt Norge.

Tekst: Trond Marius Martinsen Foto: Kenneth Stevenson

Elevene ble delt i grupper, og fikk utdelt sine roller. Litt av poenget var at gruppene ikke skulle vite hvilke roller de andre gruppene hadde. Etter hvert som det hele utspilte seg, fikk vi se fangevoktere, spioner, journalister, opposisjonelle og fanger. Mange ble fengslet, og tilløp til demonstrasjoner ble umiddelbart slått ned på.

Elevene levde seg godt inn i rollene, og dette dannet grunnlag for refleksjoner i etterkant. De diskuterte ytringsfrihet, rettssikkerhet og politistat. Det kom frem at fangevokterne hadde fått beskjed om å fengsle "terrorister". Noe som viser hvordan ord bevisst brukes i myndighetenes propaganda.

Til slutt fikk elevene stille spørsmål og sette ord på hvordan de sel opplevde å være med på å spille karakterer i et diktatur.

"Det var ingen regler, og folk gjorde som de ville."

"Vi var nok de slemme. Vi kunne sette folk i fengsel uten ordentlig grunn."

"Det er litt urettferdig. Det er ingen måte for oss å vinne her."

"Jeg visste ikke at det var så lett å få noen i fengsel." "Jeg visste ikke at det var så lett å få noen i fengsel."