Fjelltunvegen 37 4103 Jørpeland
29300102030405
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Viktig informasjon om TIK TOK

Vi er blitt gjort oppmerksomme på at noen elever har sett en film som florerer på nett med svært alvorlig innhold. Det viser en person som tar livet av seg.

Helsesista la i går ut en melding om dette på facebook og jeg gjengir hennes tydelige og klare oppfordring i sin helhet:

«Til foreldre og voksne som jobber med barn: I kveld ble jeg kontaktet av en ung voksen som hadde scrollet på videoer av hunder og valper på appen TIK TOK, hvor det plutselig dukket opp en video av en mann som skjøt seg selv i hodet. Det var en hund i bakgrunnen.. Personen som fortalte meg dette har nå kastet opp i flere timer etter å ha sett videoen.

Det viser seg at det er ett par videoer av enkelte folk som har tatt selvmord og livestreamet det på facebook som har blitt lagret og som nå trender på tiktok - en app som veldig mange barn og tenåringer bruker. Videoen viser en mann med skjegg og briller som sitter i sin gamingstol og skyter seg selv i hodet. Det er dessverre barn ned i 10 år som allerede forteller at de har sett filmen. Det er ikke første gang ting som dette deles, og barn kan også være raske med å vise og fortelle venner dersom de ser sjokkerende ting på nettet.

Det er så viktig at dere snakker med barna om at dersom de har sett ubehagelige eller ekle ting, eller den dagen de kommer over noe som er vondt eller skremmende - må de fortelle om det til en voksen hjemme og/eller på skolen. Og fortell de også at de ikke må vise sånt til vennene sine. Fortell de at hvis noen vil vise dem ekle ting så kan de - og har de lov å si: «nei, jeg vil ikke se. Jeg vil ikke høre om det!» Lær dem også å alltid rapportere voldelig, skadelig og seksuelt innhold de kommer over til selve appen.

Jeg anbefaler også at man følger med og setter seg inn i de appene barna bruker, og følger anbefalte aldersgrenser. Det viktigste er uansett dialogen man har med sine barn, både hjemme og på skolen, slik at det alltid er trygt å komme til deg som voksen og fortelle om vonde ting, møte forståelse og støtte. Del gjerne da dette kan stoppe andre barn fra å se dette, og at flere barn kan få hjelp til å snakke om det dersom de har sett skremmende.»