Fjelltunvegen 37 4103 Jørpeland
01020304050607
29300102030405
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Når skal en teste seg og være hjemme?

Det er mye usikkerhet rundt koronatesting, symptomer, når vi kan gå på skolen osv. Her kommer siste oppdatering fra FHI:

Når skal ein testa seg og vera heime?

Alle med nyoppståtte luftvegssymptom (inkludert sår hals eller naseforkjøling) eller som mistenker at dei er smitta av covid-19, bør testa seg. Ein skal vera heime fram til negativ test føreligg og ein er i god form. Ein treng altså ikkje vera heilt symptomfri så lenge testen er negativ. .

Barn i barnehage og barneskule med lette symptom på luftvegsinfeksjon kan sjå an symptoma heime eit par dagar før testing. Ved rask betring kan dei gå tilbake til barnehage/skule utan å testa seg. Barn med rennande nase som einaste symptom, som elles er i god allmenntilstand utan andre teikn på nyoppstått luftvegsinfeksjon, behøver ikkje haldast heime eller testast.

Ungdom i ungdomsskule og vgs gjeld som under avsnitt 1, altså tilsvarande som vaksne.

Det er krevende å rådgi i pandemisituasjonen med skiftende smittetall og stadig skiftende råd.

FHI har igjen kommet med nye råd, og på bakgrunn av disse gir smittevernlege i Strand gir følgende skriv til skoler og barnehager. Det er fortsatt rom for tolkning, men vi håper dette presiserer noe.

Hovedpoeng er:

• nyoppståtte symptom skal en se an noe hjemme før en går tilbake til skole/bhg/jobb barn til og med
  • barneskole kan en unngå test om det er lette symptom med rask bedring
  • isolert snue hos barn krever ikke test eller være hjemme
  • for både voksne og barn gjelder at en må ta test som må være negativ før en går tilbake til skole/bhg/jobb med symptom, og symptomene skal være i bedring - dette kan begrunnes i såpass lav Covid-19-smitte i befolkningen i alle fall i dette distriktet (lav neg prediktiv verdi) og at det er usikkert hvor mye annen luftveissmitte en hindrer at sprer seg ved å holde folk hjemme helt til fullstendig symptomfrihet (mtp totalfravær i befolkning)
  • mest sannsynlig vil rådene igjen endre seg om covid-19-tallene øker

mvh Kari Heng