Sandvigå 7 4007 Stavanger
Telefon: 91783173 Send oss e-post
OTUS - Å skape en trygg overgang til ungdomsskolen!

5-6 juni arrangeres Overgang Til Ungdomsskolen (OTUS) i Hundvåg bydel. Igjennom aktiviteter med fokus på samarbeid og mestring blir elevene kjent med sine kommende medelever og sin nye skole. På denne måten blir elevene blir trygge på hverandre og bygger tillit før de begynner i nye klasser. OTUS muliggjøre også en faglig pedagogisk overføring av informasjon mellom barne -og ungdomsskolelærerne. I tillegg blir elevene kjent med fritidstilbud og ressursgrupper i bydelen.

Skolene i Hundvåg bydel har et veldig godt samarbeid og stort fokus på å skape en god og trygg overgang mellom barneskolen og ungdomsskolen for alle elevene sine. Et av disse initiativene er Overgang Til Ungdomsskolen (OTUS) som 5-6 juni arrangeres i Hundvåg bydel.

Hensikten for OUTS er å skape en trygg overgang for elevene i kommende 8.trinn, som etter sommeren går fra barneskolen til ungdomsskolen. Igjennom aktiviteter med fokus på samarbeid og mestring blir elevene kjent med sin kommende klasse og sine medelever. OUTUS muliggjøre en faglig pedagogisk overføring av informasjon mellom lærer fra barneskole til lærer i ungdomsskole. De kommende elevene blir kjent med fritidstilbud og ressursgrupper i bydelen. OUTS er et initiativ fra engasjerte foreldre i bydels foreldrearbeidsutvalg som har et overordnet ansvar for arrangementet sammen med ledelsen på skolene i området.

OTUS gjennomføres som et to dagers arrangement

Den første dagen har fokus på elevenes trygghet og mestring ved overgangen til ungdomsskolen. Denne dagen er todelt med besøk på de aktuelle ungdomsskolene hvor elevene blir kjent med sin nye skole og lærere, etterfulgt av aktiviteter på "opplevelsesposter" i Trollskogen. Her vil også lærerne fra barneskolen ha anledning for å overføre faglig pedagogisk informasjon til ny lærer.

Den andre dagen er blir gjennomført på Lundsneset hvor elevene blir kjent med fritidsaktiviteter og ressursgrupper i bydelen gjennom en informasjonsløype organisert tilsvarende opplevelsesløypen fra første dag.

OTUS har foregått i flere år og i flere bydeler. Her og Her kan du lese om tidligere opplevelse og den viktige betydningen av OTUS initiativet.

Her kan du lese og laste ned brosjyren "Snart tid for å bytte skole!" utarbeidet av Stavanger Kommune som omhandler overgangen mellom barneskolen og ungdomsskolen.