Sandvigå 7 4007 Stavanger
Telefon: 91783173 Send oss e-post
Hjemmeundervisning og aktiviteter for store og små

I disse tider er vi mange foreldre som prøver oss som lærer for første gang i en ny hverdag. For at dagene skal bli litt lettere for både store og små har vi laget en oversikt over aktivitetsforslag og annen nyttig informasjon til både foreldre og barn.

For å hindre smitte av koronaviruset, må alle elever i Norge ha hjemmeskole. Flere foreldre har nå prøvd ut hjemmeskole en liten stund.

Noen skoler har anbefalt noen tips fra Skoleteamet Atea som kan være nyttige:

1. Følg skolens opplegg for hjemmeskole. Forbered dere godt på opplegget ved å gå gjennom informasjon fra skolen sammen, slik at barnet blir godt forberedt.
  2. Lag kjøreregler og rutiner sammen foreldre og barn for hvordan dere skal ha det hjemme i denne perioden. Eksempler på regler det kan være lurt å avtale er når det er "time" og når det er "friminutt". Sett opp en fast timeplan for når skolen starter og slutter, samt når det er "friminutt" eller pause. Avtal også hva slags mobilregler dere skal ha i "skoletiden". Lag regler for hvordan Chromebooken skal brukes - det er et verktøy for læring.
  3. Hvis barnet har spesialundervisning eller trenger spesiell tilrettelegging, er det viktig å ha en tett dialog med skolen om dette.
  4. Legg inn jevnlige økter med fysisk aktivitet hvis arbeidsplanen ikke legger opp til dette i sitt opplegg.
  5. Ettersom fritidsaktiviteter også blir innstilt, lag gjerne alternative planer for hvordan dere vil bruke fritiden nå. Det kan for eksempel være viktig å lage regler og rutiner for god regulering av skjermbruk for både barn og foreldre sammen hjemme i.
  6. Mange barn og ungdom vil trenge hjelp til å motivere seg for læring i ukene vi nå går inn i. Snakk sammen hjemme om viktigheten av å opprettholde kontakt med skole og venner digitalt for å være en del av samfunnet og fellesskapet.

Tilbyr gratis undervisning på TV

Alle forlagene, som for eksempel Gyldendal, har åpnet opp sine betalingstjenester og gir skoler og elever gratis tilgang.TV 2 starter direktesendt program for barn i 5–7 klasse på elevkanalen.

Et annet viktig tips er å gjør fysisk aktivitet hver dag

Så lenge alle er friske er det viktig å bevege seg i løpet av dagen, men hold avstand til andre, og følg myndighetenes retningslinjer. Aktivitet er viktig både fysisk og psykisk og det øker også konsentrasjonen. Stavanger kommune har laget en oversikt over 52 turløyper i området. Den Norske Turistforening har turbingo som er en fin motivasjon for å få barna med på tur, og for å gjøre turen litt mer spennende.

Innendørs aktiviteter

Nå det trengs et avbrekk kan være hyggelig å gjøre noe som kanskje ikke blir gjort til daglig på skolen, som å lage mat, sy og spille spill.

Liternaturhuset og Akvariet i Bergen er to av mange institusjoner som har streaming med høytlesning og omvisning for store og små. Her finner du Litteraturhuset - hjemme i stua.

Idebroen er siden for aktiviteter til barnehagebarn og skole. Siden brukes hyppig av barnehagepedagoger og andre fagarbeidere. På nettsiden kan du enkelt søke på aktiviteter etter alder. På deres facebook side kan du få dirkete tips til leker, bøker for de minste eller lekne voksne.

Podkast til foreldre

Hør Lærerrommets episode om Korona og hjemmeskole - Hvordan er det å være lærer i koronakrisens tid? Og hvordan går det med elevene? Og hvordan påvirker dette selve læringen? Med lærer Inger Lise Vangen og assisterende rektor Kristine Waters.

Snakke med barn om Koronasituasjonen

Her finner du Helsedirektoratets råd om hvordan å snakke med barn og unge om korona. Helsesista er en av mange som gjør en stor innsats for barna nå, du finner henne både på SnapChat og Facebook hvor hun oppdaterer daglig med informasjon til barn og unge, og tips til hvordan å snakke med barna om situasjonen vi er i.

OBS! Det er besluttet at Stavanger kommune ikke vil ta betalt for kommunale barnehager og SFO-er som er stengt under korona-utbruddet.. Les mer her.

Vi ønsker alle gode dager og vil oppdatere med mer informasjon etter hvert som den kommer.

Hold hodet kaldt og hjertet varmt❤️