Barn med mobilklokke på armen
Publisert: 11. oktober 2023 | Sist endret: 02. november 2023 | Forfatter: Oddbjørn Egeland

Mobilklokker i skole og SFO

Bruken av såkalte mobilklokker har økt i omfang i skoler og skolefritidsordninger i Kristiansand. Oppvekst har tidligere sendt ut informasjon ift. bruken av mobilklokker. Mange av disse klokkene gir de foresatte mulighet til å GPS-spore barna sine, å kunne ringe til dem, samt at barna kan ringe tilbake. Det er mange utfordringer rundt dette. Noen av utfordringene går på barnas rett til personvern og beskyttelse fra overvåkning. Dette er rettigheter som de foresatte forvalter i forhold til sine egne barn.

Det som blir problematisk i forhold til skole-/SFO-hverdagen er at disse klokkene kan ringes til og samtale kobles opp uten at barna trenger å aktivt svare. Det muliggjør at foresatte kan lytte inn på barnas aktivitet, både i fritiden og på skolen. Foresatte har ikke rett til å overvåke aktiviteten i skolen uten videre. Dette berører ikke bare personvernet til eleven med klokke på armen, men medelever, lærere og andre ansatte på skolen som er i nærheten av klokkebæreren. Det kreves samtykkeerklæringer og taushetserklæringer for at de foresatte kan ta del av undervisning og aktivitet.

Derfor mener Oppvekstdirektøren at skolene må ha samme holdning til disse mobilklokkene som vi har til mobiltelefoner på barnetrinnene. De skal ligge avslått i sekken, ute av syne fram til eleven går hjem. Det samme gjelder for SFO. Se ellers Forskrift om felles ordensreglement og lokal forskrift til ordensreglement på Kringsjå skole

Foresatte vet at barna befinner seg på skolen/SFO i den oppsatte tiden, og skal ikke trenge å GPS-spore dem. Trenger de kontakt med barnet i løpet av skoledagen så kan de kontakte skolen. Andre hente/gå hjem sammen med-avtaler gjøres gjennom skole/SFO.

Relatert sak på NRK.no: Smartklokke-invasjonen

Bilde fra relatert artikkel hos Barnevakten.