Meny
Velg seksjon Forside
Suldalsveien 2 4617 Kristiansand
Telefon: 38 12 10 00 Send oss e-post
Redaktør: Stein Abusdal
Link til Barnevakten
Barnevakten
Gå til Its Learning
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<juli 2019><<
juli 2019
mtotfls
24252627282930
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Om nærmiljøskolen

Sammen med foresatte og nærmiljø bygger vi en skole som vi er stolte av å tilhøre, og hvor elevene blir sett, hørt, støttet og utfordret –hver dag.

Et trygt og inkluderende læringsmiljø er en forutsetning for læring. Det er et viktig prinsipp for oss på Krossen skole at faglig og sosial læring skjer parallelt. Gode klasseledere skaper gode klassemiljø og samarbeid om elevenes læring er grunnlaget for vår praksis. En god skole kjennetegnes av at opplæringen er sammenhengende, planlagt og tillært i fellesskap av lærere (og ledere). Dette forsterker de samme faglige ideene og gjør at elevene vil lære mer, uavhengig av hvilke lærere de har. Elevenes læring skjer hovedsakelig i klasserommet. Her avgjør lærerens klasseledelse, høye forventninger og evne til å skape nysgjerrighet og engasjement for faget, graden av suksess. I tillegg til varierte, hyppige og systematiske fremovermeldinger til eleven.

Tett samarbeid: Samarbeid med foresatte, mellom pedagoger og fagarbeidere, høy undervisningskvalitet og vurderingskompetanse er hovedstrategiene for å sikre elevene våre gode grunnleggende ferdigheter og et trygt læringsmiljø.  

Vi lærer sammen: Samarbeid og aktiv læring er nøkkelord for elever og ansatte på Krossen skole. Læringsvenner styrker hverandres språkkunnskaper og støtter hverandre i læringsprosessen. Elevene våre er aktivt deltakende i egen og andres læring.  

Temabaserte læringsøkter: Hos oss opplever elevene en helhetlig og variert skolehverdag. Vi deler inn fagene i fagområder og jobber temabasert, slik at opplæringen oppleves som relevant og sammenhengende. Læringsøktene preges av elevaktive arbeidsformer, med fokus på læringsstrategier fremfor faktakunnskap. Vi utstyrer hver elev med nettbrett, noe som er med på å legge til rette for nettopp dette. Vi har høye forventninger til læring både faglig og sosialt.

Mangfold: Det flerkulturelle mangfoldet i elevgruppene våre medfører både berikelse og utfordringer. Elevene får kjennskap til ulike kulturer gjennom det daglige samværet med sine medelever på skolen, noe som gir dem en unik kompetanse i flerkulturell forståelse. De fleste elevene ved skolen er født i Norge men snakker likevel familiens morsmål hjemme. De må forholde seg til to kulturelle virkeligheter, noe som kan være krevende. Skolen må forholde seg til at elevene har ulik kompetanse i norsk språk. Dette imøtekommes ved tilpasset opplæring og særskilt begreps - og språkopplæring.