Kort orientering om sosiallærers arbeidsområde
Den nye læreplanen presiserer at ”undervisning, oppdragelse og omsorg er sider av samme oppgave for skolen, der målet er å hjelpe elevene til en allsidig personlighetsutvikling. Sosialpedagogisk arbeid er et felles ansvar for alle i skolesamfunnet. ”
Sosiallærere har dette som ”særskilt arbeidsfelt”, og ifølge planen har de som oppgave å støtte arbeid som tar sikte på:
- å utvikle det sosiale miljøet på skolen
- å finne fram til arbeids- og samarbeidsformer som fremmer den sosiale utviklingen hos elevene
- å koordinere hjelpetiltak for enkeltelever eller grupper av elever
- å formidle kontakt med hjelpeinstanser utenfor skolen
- å utvikle et godt samarbeid med den pedagogisk-psykologiske tjenesten
- å samarbeide med andre instanser i lokalsamfunnet
Blant sosiallærers forskjellige arbeidsoppgaver kan nevnes:
- Samarbeid med skolens ledelse
- Samarbeid med kontaktlærere og andre (-observasjon, veiledning m.m.)
- Samarbeid med SFO
- Samtaler med enkeltelever, elevgrupper og foreldre
- Sosial trening med elevgrupper
- Konfliktløsning
- Gruppemøte på trinnene
- Organiserte samtalegrupper sammen med helsesøster
- Fast deltakelse i skolens spesialpedagogiske forum (ressursteamet på nærskolen og fagteamet på kompetanseskolen)
- Samarbeid med PP-tjenesten, sosialtjenesten og andre instanser utenfor skolen, bl. a. i tverrfaglige møter og ansvarsgruppemøter
Sosiallærer på Krossen skole er Marit Nodenes Heggland. Hun kan kontaktes på marit.nodenes.heggland@kristiansand.kommune.no