Meny
Velg seksjon Forside
Suldalsveien 2 4617 Kristiansand
Telefon: 38 12 10 00 Send oss e-post
Redaktør: Stein Abusdal
Link til Barnevakten
Barnevakten
Gå til Its Learning
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<oktober 2019><<
oktober 2019
mtotfls
30010203040506
07080910111213
14151617181920
21222324252627
28293031010203
04050607080910
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Vi gleder oss til temauker!

Etter høstferien jobber elevene på Krossen med temaet "Hvem er jeg - og hvem er vi?"

 

 

 

 

 

Vi undrer oss over hva som gjør oss til den vi er, hva som påvirker oss, hvordan vi påvirker andre, hvilken rolle vi har i samfunnet og hvilken rolle vi ønsker å ha. I temaperioden er elevens undring og medvirkning sentral. Barna undersøker og velger blant arbeidsmetoder. Elevene får veiledning av lærerne underveis og jobber selvsagt også med grunnleggende ferdigheter.

 

Ikke bli overrasket dersom barnet ditt kommer hjem med mange spørsmål om familie og bakgrunn. Hensikten er å gi elevene våre innsikt i egen historie og bakgrunn.  Målet er å utvikle elevenes identitet og skape tilhørighet i klassen, på skolen, i nærområdet og i storsamfunnet. Eleven  skal lære å kjenne de verdiene og demokratiske tradisjonene som bidrar til å samle menneskene i landet vårt.  Et godt samfunn bygger på et inkluderende og mangfoldig fellesskap.

Vi inviterer til samarbeid med dere foreldre i denne temaperioden. Ikke bli overrasket dersom du får spørsmål om å fortelle, vise bilder, lære elevene leker eller sanger fra din barndom: Kanskje du kan bidra med en matoppskrift på skolekjøkkenet? Temaperioden gir uante muligheter.

Elevene skal få innsikt i hvordan vi med vårt mangfold, lever sammen med ulike perspektiver, holdninger og livsanskuelser. Når elevene møter ulike kulturuttrykk og tradisjoner, bidrar dette til å forme deres identitet. De lærer om hverandre, forstår hverandre bedre og utvikler respekt for hverandres forskjellighet. Når elevene lærer i samspill med andre, utvikles språket, de lærer å samarbeide og de øver på reflektere sammen.

Elevene skal gjennom temaperioden få forståelse for sammenhengen mellom kunnskap i ulike fag. Prosjekter på tvers av fag kan gi større muligheter for elever til å overføre det de har lært i et fag til andre faglige sammenhenger.

Eleven skal jobbe med å bli flinkere til å lære, - og de skal lære å lære. Vi ønsker å bidra til å utvikle elevens evne til å være bevisst, kritisk og reflektert rundt egen tilegnelse av kunnskap og ferdigheter.