Meny
Velg seksjon Forside
Artikkel
Vedlegg til artikkel
Bøker og historier
Suldalsveien 2 4617 Kristiansand
Telefon: 38 12 10 00 Send oss e-post
Redaktør: Stein Abusdal
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Link til Barnevakten
Barnevakten
Gå til Its Learning
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<mai 2020><<
mai 2020
mtotfls
27282930010203
04050607080910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
01020304050607
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Logopedtips for språk og kommunikasjon

Bøker og historier kan styrke ditt barns språk og kommunikasjon. Logopedtjenesten ved Krossen bidrar med inspirasjon og generelle tips til hjemmet i forbindelse med skolestengingen. 

Å tilrettelegge for at barn kan lese, lytte til lydbok eller bli lest for bidrar til at barn utvikler sitt språk, ordforråd, leseferdigheter og kommunikasjon. Det finnes mange gode digitale løsninger som kan passe fint å bruke i hjemmet. Sjekk ut vedlegg på høyre side eller les videre for gode tips fra skolens logopedtjeneste.  Lykke til!

BØKER, HISTORIER SPILL OG LEK KAN I TILLEGG TIL HER OG NÅ SITUASJONER STYRKE DITT BARNS SPRÅK OG KOMMUNIKASJON

Barn som leser eller blir lest for utvikler språket, ordforrådet og leseferdighetene. Språket er et viktig redskap for å forstå oss selv og omgivelsene rundt oss. Gjennom språket lærer vi å forstå oss selv og omgivelsene rundt oss. Språket er en hjelp til å reflektere og organisere tankene våre. Samtale om bilder eller litteratur utvikler tanker, forståelse og kommunikasjon. Les, bruk lydbok eller prat om bildebøker dere har hjemme eller prøv gjerne ut tilpassede digitale løsninger.

  • Rim, regler og eventyr er bra for å lytte til forskjellige ordformer og språkstrukturer. Barnet får erfaring med både lange og korte ord, og ord som betegner fantasi og virkelighet. Eventyr og fortellinger er med på å støtte barnet på veien til et økt ordforråd og innlæring av språk. Å bli lest for stimulere til fantasi, lek og tanken.      
  • Sett gjerne ord på alt som skjer i hverdagen sammen med barnet. Snakk om det som skjer og alt dere gjør og opplever sammen. På denne måten blir ord og handling knyttet sammen. Snakk med barnet om hendelser som skjer nå, har skjedd og som skal skje i framtiden. For barn som har behov for Alternativ Supplerende kommunikasjon (eks; tegn eller symboler) er det svært viktig at vi voksne modellerer, -at vi bruker ASK i naturlige situasjoner.         
  • Å lese bøker er en hyggelig og nyttig aktivitet som barn og voksne kan være sammen om. For barn som er tidlig i språkutviklingen, kan det være mest aktuelt å snakke om bildene i boken, og bruke enkle ord barnet forstår. Etter hvert som barnet får økt språkforståelse, kan man lese lengre fortellinger. Det er viktig å passe på å stoppe opp, snakke om det man har lest, og forklare ord og begreper som kan være vanskelige å forstå.         
  • “Kims lek” kan være en morsom lek hvor man skal huske ulike gjenstander. Leker eller kort med forskjellige bilder legges på bordet. Snakke om og sette navn på alle tingene som ligger på bordet før de dekkes over. Ta bort en ting, og ta bort teppet. Klarer dere å se hva som er borte? Etter hvert kan man prøve å ta bort 2 eller tre ting.     
  • “Hopp i havet”: Bildekort som er like to og to legges utover bordet med billedsiden ned. Deltakerne trekker 3 kort hver som de skal holde uten å vise til motspilleren. Deltakerne bytter på å spørre hverandre om de har forskjellige kort, slik at man kan danne par. F.eks.: “Har du en kake?” Hvis motspilleren har dette kortet, får den som spurte kortet. Hvis ikke sier han/hun: “Hopp i havet”, og den som spurte må trekke et kort fra bordet. Når man har fått ett par, legger man de like kortene ned på bordet. Den som har fått flest par til slutt har vunnet.         
  • Språkleker som «fisken i det røde hav» eller «Kongen befaler», som er en lek for 3 eller flere personer. En person er konge og bestemmer hva som skal gjøres. Dersom kongen sier «kongen befaler, hopp», må alle gjøre det. Dersom kongen ikke sier kongen befaler først, men bare sier «hopp», skal man ikke utføre beskjeden. Man kan etter hvert utvide og se om man kan gi flere beskjeder i setningen, f.eks: «Kongen befaler: Sett deg på stolen og strekk armene opp».    
  • Salaby.no kan anbefales varmt. Her finnes blant annet bibliotek med bildebøker som blir opplest i alder 2-6 år og 1.-7. trinn. I tillegg har de en temasider som eks; virus: Enkelte sider er åpne, dersom du trenger kode, kan du spør ditt barns kontaktlærer. https://www.salaby.no/ 
  • Fortell historier for og med ditt barn. Professor Victoria Joffe har positive forskningsresultater i forhold til virkningen av å lage fortellinger med begynnelse, midt-del og slutt for barn som har språkvansker. Ta utgangspunkt i en kjent gjenstand, et bilde eller opplevelser. Gjennom appen Book Creator og en Ipad kan det lages historier og bøker. En del elever er kjent med bruken av denne appen.
  • Nyheter! Mange klasser bruker https://nrksuper.no/serie/supernytt/   og ser Supernytt Her presenteres daglig nyheter for barn og av barn. Dette kan mange av våre elver også gjøre hjemme med sine foreldre.
  • For elever som bruker ASK (Alternativ Supplerende Kommunikasjon) finnes apper og nettressurser med tegn og grafiske symboler:
  • Ole og Mia serien: https://www.statped.no/laringsressurs/horsel/Ole-og-Mia---apper/ 
  • Bursdagsgaven og Brage lager grimaser (Apper fra statped)-
  • Karsten og Petra kjører brannbil, Dyrlege -Petra og Alf Prøysen (Tegnspråk)
  • Nettressurs basert på to bøker https://www.acm1.no/2-tusen/ 
  • Krossen skole og kompetanseskolen har lisens på iMAL, -en multisensorisk tilnærming til lesing og skriving. Dette brukes på 1. trinn og for elever med lærevansker som er på begynneropplærings nivå. I forbindelse med stengte skoler har IMAL laget et gratis online-kurs som støtte til foreldre: https://preview.mailerlite.com/h7e0s1 Det anbefales å avtale med kontaktlærer om dette er aktuelt for ditt barn, dersom du ønsker å bruke dette hjemme og få elevens brukernavn og passord.