Besøksadresse: Kamskjellveien 2, 4310 Hommersåk Postadresse: Postboks 583, 4302 Sandnes
Telefon: 51 686600 SFO 90872438 Send oss e-post
Redaktør: Rektor Helga M. Bertelsen
Bli med på Sommerles og vinn premier

Lørdag 1. juni starter bibliotekenes Sommerles. Målet er å få flest mulig barn og unge til å finne glede i bøkenes verden også gjennom sommermånedene. Vi oppfordrer alle våre elever til delta i Norges største lesekampanje.

Lesekampanjen er digital. Elevene registrerer lesingen i en egen profil på nett, og får poeng og premier for innsatsen. Les mer på sommerles.no.

Over 105 000 barn deltok på Sommerles i 2018, og over 40 prosent av barna var gutter. Bøker kan lånes i Riska filial og andre bibliotek. Både fakta- og skjønnlitteratur blir godkjent. Bibliotekene har laget lister og bokanmeldelser av mange nye bøker for barn og unge. Her kan man finne gode tips.

Kampanjen avsluttes 31.august.

Sommerles er anbefalt av bladet "Bedre skole". De skriver at "studier viser at barn kan tape opptil tre måneders leseutvikling i løpet av sommeren", og at "barn som leser mer enn seks bøker i løpet av sommeren ikke mister lesekompetanse". Sommerles kan altså i tillegg til mange timer med hygge, motvirke tap av lesekompetanse. Lesing gir forsprang!