Meny
Velg Klasse 4 b
Snart førsteklassing
Klasse 1
Klasse 2
Klasse 3
Klasse 4
Klasse 5
Klasse 6
Klasse 7
Hovedadresse Rektor Berntsensgt.9 4022 STAVANGER Telefon: 51 50 83 02 Send oss e-post
Postadresse Postboks 8069, Forus 4068 Stavanger
Redaktør: Rektor Kristin Haugen Olsen
Det er 133 dokumenter i arkivet.
Lenkesamling Lassa skole
Har du barn på sosiale medier?
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<juli 2021><<
juli 2021
mtotfls
28293001020304
05060708091011
12131415161718
19202122232425
26272829303101
02030405060708
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma

Å være forelder byr på mange gleder, men mange er også usikre og ønsker en enklere tilgang til fagfolk for støtte og hjelp.

Stavanger kommune lanserer 13.oktober spørsmål- og svartjenesten foreldrespør.no.

I foreldrerollen kan det for de fleste oppstå situasjoner man er usikre på hvordan man skal håndtere. I en digital hverdag der det vrimler av mer eller mindre kvalitetsikret hjelpe- og støttetilbud og hundretusener av nettartikler kan det være nyttig med flere profesjonelle offentlige løsninger. Det er bakgrunnen for at en ny tjeneste nå ser dagens lys. Prosjektleder Svein Olav Kristensen er ikke i tvil om at det er behov for tilbudet. 


10. oktober markeres verdensdagen for psykisk helse. Årets slagord er SPØR MER. Hvorfor er dette så viktig? Hvordan kan du redde noen ved å spørre mer?

Les mer på Foreldrepulsen.no


Smitten i regionen vår har økt de siste ukene. Nå er det ekstra viktig at vi alle overholder de smittevernreglene som gjelder.

På Lassa skole har vi spesifisert noen ekstra tiltak i personalet og skjerpet inn muligheten til å ha fysiske møter. I den forbindelse ber vi også dere foreldre om å respektere at vi ikke ønsker at foreldre kommer inn på skolen eller i elevenes garderobe. Vi håper på forståelse for dette.


Vi savner noen lånte skolebøker, blant annet flere "Multi oppgavebok". Fint om dere kikker en ekstra gang hjemme i skuffer og skap! Takk. 

 

 


For mange foreldre er samlivsbrudd løsningen på en vanskelig situasjon.

Alle brudd er forskjellige, men felles er at de innebærer en vond periode for både voksne og barn.

Foreldreskapet fortsetter selv om ekteskapet / samlivet opphører og vi på skolen ønsker, og er avhengig av, et godt samarbeid for å sikre elevene en best mulig hverdag på skolen - også når livet ikke er så greit.



Sommerles.no er en digital lesekampanje for 1.-7. klasse som varer fra 1. juni til 31. august.

På sommerles.no kan elevene registrere bøkene de leser, samle poeng, få kule premier og lesetips, lese den eksklusive Sommerles-fortellingen, løse oppgaver og følge med på hva vennene leser!

Sommerles er for alle, og elevene kan lese vanlige bøker, e-bøker, lydbøker, tegneserier, eller de kan bli lest for - all lesing teller. Når de legger inn bøker får de digitale trofeer til profilen sin på nettsiden, og de kan hente premier på biblioteket i løpet av sommeren.

Barn som leser jevnlig i løpet av sommeren, styrker leseferdighetene sine gjennom en lang ferie. Noen leser på fritiden, men vi vet at de barna som ikke gjør det, stiller med et dårligere utgangspunkt ved skolestart. Vi håper at dere vil hjelpe oss med å motivere barna til å være med på Sommerles.no

Det er en fin aktivitet uansett hvor dere skal feriere i sommer. Ta turen innom altom.sommerles.no for mer info!

Anbefaler med det samme allbok.no der alle som har lånekort eller Feide-pålogging kan låne gratis bøker og lydbøker! Her kan dere lese rett i nettleser eller laste ned app fra Play Store eller App Store på nettbrett eller mobil.

Vi ønsker dere mange gode leseopplevelser fremover!


Selvfølgelig må vi ut igjen for å nyte det herlige vårværet! Hver kohort skal ut på tur i løpet av uken: tirsdag 26. mai: kohort 2 (Tone Kristin), onsdag 27. mai: kohort 1 (Beate) og torsdag 28. mai: kohort 3 (Hilde). Vi starter dagen inne, og er ute kl. 10 - 13. Terje er også med. Vi peiler oss ned mot Stokkavannet, men må se an om andre grupper fra andre skoler og barnehager er på tur, så endelig destinasjon blir ikke lagt før vi er ute. 

Mange har lyst til å ha med god turmat, så, ja, kjeks og kakao er lov! Snopepose og brus sparer vi til aller siste skoledag før sommerferien. Vi anbefaler dere varme klær, og noe å sitte på. Dersom du har en bok hjemme om fugler, insekter og/eller blomster hjemme, så er det supert å ta med ut i naturen som vi skal utforske. Insektboks og forstørrelsesglass er alltid spennende å bruke. 

Vi gleder oss! 


Heldigvis kan vi nå åpne skolen gradvis og vi gleder vi oss til å ta imot alle elever på 1.-4.trinn, fra mandag 27.april.

Denne uken har vi brukt til å sette oss inn i veilederen og laget gode planer slik at barn og voksne skal få en trygg oppstart. 

En rekke tiltak er planlagt for at det skal bli trygt for elevene å komme tilbake til en noe mer normal hverdag.

Hjemmeundervisning fortsetter som tidligere for elevne på 5.-7.trinn, inntil videre.

Omsorgstilbudet vil opprettholdes for de opp til 12 år etter gjeldende kriterier, som tidligere.


Nedenfor finnes link til veileder om smittevern

Nasjonal smitteveileder



Kjære elever og foreldre,  

Vi er alle i en helt spesiell situasjon. På grunn av Covid-19 viruset har hverdagen vår det siste året endret seg drastisk. På skolen må elevene holde avstand til medelever i timer og friminutt. Mange skoler har hatt smitteutbrudd og klasser har måttet gå i karantene.   

Også denne påsken blir annerledes. Vi må unngå smitte av viruset, og kan derfor ikke bevege oss hvor vi vil. Vi kan heller ikke være sammen på den måten vi er vant til. Det krever mye av oss. Alle lever vi ulike liv og bor forskjellig. For noen kan denne perioden være vanskelig, noe som preger hverdagen og stemningen hjemme.  

Er du bekymret, redd eller ensom og trenger noen å snakke med?

Under "Les mer" finner du noen kontakter du kan ringe.                                                                                      

Vi bryr oss - stavangerskolen

 


Skolen har en SMS løsning for varsling.

Vi vil sende ut en test i dag kl. 12.00 for å forsikre oss om at alt virker som det skal.

Mottar du ikke en SMS varsling fra oss ønsker vi at du sender en mail til:havard.odegaard@stavanger.kommune.no

 


Et av målene vi har på skolen er at vi skal bidra til å gjøre elevene våre ROBUSTE.

På Lassa tenker vi at å være ROBUST betyr at du: 

 - tåler motgang, du tåler at du må jobbe for å få til noe og at du ikke alltid får det til.


HUSK TEKNOLAB I MORGEN 12.11. kl 17:30-19:00

Vi gleder oss til adventsfrokost i klasserommet torsdag 28.november klokken 8.15-9.00. Her blir det litt program av elevene og etterpå spiser vi frokost sammen. Vi har invitert foreldre/foresatte og noen har spurt om småsøsken og besteforeldre også får komme. Det er jo bare koselig! Skrivet om mat er allerede delt ut, så da kan noen gjerne ta med noe ekstra til frokosten om de vil. Elevene kan gjerne kle seg "julete" i rødt og hvitt. Dette blir kjekt! 


Fredag 15.november er det planleggingsdag og elevene har fri fra skolen. Lekser samles inn torsdag 14.november. 

Så lenge elevene ikke får ta med seg Chromebook hjem, er det fint om de kan ha med seg laderen på skolen slik at vi får brukt den i skoletiden. Husk å klistre på et navnemerke på laderen. 

Psykisk helse og livsmestring i skolens lovverk.

I overordna del av lærerplanen blir formålet med opplæringen tydeliggjort: "…elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine" (opplæringsloven§1-1).

Denne delen av lærerplanen sier også noe om det verdigrunnlaget som opplæringen skal bygge på: "Verdiene er grunnlaget for vårt demokrati og skal hjelpe oss å leve, lære og arbeide sammen i en kompleks samtid og i møte med en ukjent framtid" (Opplæringens verdigrunnlag, overordnet del av læreplanverket).

Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. I barne- og ungdomsårene er utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet særlig avgjørende.

Et samfunn som legger til rette for gode helsevalg hos den enkelte, har stor betydning for folkehelsen. Livsmestring dreier seg om å kunne forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv. Temaet skal bidra til at elevene lærer å håndtere medgang og motgang, og personlige og praktiske utfordringer på en best mulig måte.

På Lassa betyr det:

Vi jobber systematisk med å legge et godt grunnlag for å mestre eget liv. Vi ønsker at elevene skal bli robust nok til å tåle motgang, og mestre utfordringer gjennom livet.

Dette jobber vi med fra 1.-7.trinn, alle voksne på skolen/SFO er involvert og vi setter av tid i timeplaner / aktivitetsplaner til systematisk jobbing.

I praksis betyr det at vi jobber med;

Selvverd

Medborgerkompetanse /sosial kompetanse - å kunne omgås medborgere på en god og nyttig måte.

Følelser; lære om de ulike følelsene, kjenne igjen, sortere, regulere

Tankemønster - selvsnakk

Sårbarheter - hva jeg tåler mindre av / reagerer sterkere på



Ferien nærmer seg slutten og vi er klare for et nytt skoleår på Lassa skole.

Første skoledag er torsdag 15.august.

1.klasse begynner kl. 09.00 med opprop i skolegården. I tilfelle regn er det opprop i mediateket.

Det blir vanlig skoledag for alle elever første skoledag  

2.-7.klasse starter 08.30 og møter i klasserommet som vanlig.

Vi ønsker alle vel møtt til et nytt skoleår! Vi gleder oss til å se dere igjen!

 


Lassa skole har avtaler med Bama og Tine om levering av skolefrukt og skolemelk.

Ordningen er foreldrebetalt. Det er nå mulig å bestille for både høsthalvåret 2019 og vårhalvåret 2020.

Ordningen for skolefrukt/skolemelk starter første skoledag, torsdag15.august 2019.

Hvis du bestiller melk/frukt etter at skoleåret har startet, vil det ta noen dager fra den dagen du bestiller til første levering.

For å sikre seg frukt/melk fra første skoledag, er det en fordel å bestille så snart som mulig og i god tid før skolestart.

Vi oppfordrer til at det bestilles kun en type melk til elevene i uken for å unngå for mye administrasjon.