Meny
Velg Livsmestring
Snart førsteklassing
Klasse 1
Klasse 2
Klasse 3
Klasse 4
Klasse 5
Klasse 6
Klasse 7
Hovedadresse Rektor Berntsensgt.9 4022 STAVANGER Telefon: 51 50 83 02 Send oss e-post
Postadresse Postboks 8069, Forus 4068 Stavanger
Redaktør: Rektor Kristin Haugen Olsen
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma

Det kan ofte være vanskelig for oss voksne å vite hvorda vi på en best mulig måte skal kunne støtte barn til å mestre livets motgang og takle vonde følelser.

Å validere følelser er en nøkkelferdighet hos følelsesbevisste foreldre, skriver Aksel Inge Sinding, psykolog ved Institutt for Psykologisk Rådgivning og forfatter av boken Klok på følelser.


Hvordan forholder du deg til barn som har problemer med å kontrollere oppførselen sin?

Prøver du å tvinge en positiv atferd fra barnet, eller jobber du sammenmed barnet for å hjelpe det til å håndtere egne følelser, tanker og impulser?

Dr. Howard Barth snakker litt om det i denne korte videoen på litt over ett minutt.

Følg link under.


Voksne for barn har en facebookside, der de i påsken tilbyr et gratis webinar med psykolog med psykolog Aksel Inge Sinding - med tema “Hvordan møte vanskelige følelser hos barn / grensesetting”.“

Det skjer onsdag 8.april kl 20.00 Webinaret anbefales både for foreldre og personalet på skolen.


Et av målene vi har på skolen er at vi skal bidra til å gjøre elevene våre ROBUSTE.

På Lassa tenker vi at å være ROBUST betyr at du: 

 - tåler motgang, du tåler at du må jobbe for å få til noe og at du ikke alltid får det til.


Psykisk helse og livsmestring i skolens lovverk.

I overordna del av lærerplanen blir formålet med opplæringen tydeliggjort: "…elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine" (opplæringsloven§1-1).

Denne delen av lærerplanen sier også noe om det verdigrunnlaget som opplæringen skal bygge på: "Verdiene er grunnlaget for vårt demokrati og skal hjelpe oss å leve, lære og arbeide sammen i en kompleks samtid og i møte med en ukjent framtid" (Opplæringens verdigrunnlag, overordnet del av læreplanverket).

Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. I barne- og ungdomsårene er utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet særlig avgjørende.

Et samfunn som legger til rette for gode helsevalg hos den enkelte, har stor betydning for folkehelsen. Livsmestring dreier seg om å kunne forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv. Temaet skal bidra til at elevene lærer å håndtere medgang og motgang, og personlige og praktiske utfordringer på en best mulig måte.

På Lassa betyr det:

Vi jobber systematisk med å legge et godt grunnlag for å mestre eget liv. Vi ønsker at elevene skal bli robust nok til å tåle motgang, og mestre utfordringer gjennom livet.

Dette jobber vi med fra 1.-7.trinn, alle voksne på skolen/SFO er involvert og vi setter av tid i timeplaner / aktivitetsplaner til systematisk jobbing.

I praksis betyr det at vi jobber med;

Selvverd

Medborgerkompetanse /sosial kompetanse - å kunne omgås medborgere på en god og nyttig måte.

Følelser; lære om de ulike følelsene, kjenne igjen, sortere, regulere

Tankemønster - selvsnakk

Sårbarheter - hva jeg tåler mindre av / reagerer sterkere på