Artikkel
Vedlegg til artikkel
Akers avis om vinneren 2014
Vi har nye websider på -> www.nped.no skoler, barnehager og høyere utdanning.
Telefon: 90978912 Send oss e-post
Redaktør: Ole Christian Wold Haavik
Vinner av Gullepleprisen 2014 - Asgjerd Halseth

Vi er stolte over å kunne gi årets Gulleplepris til Asgjerd Alstein Halseth, rektor ved Bakås skole i Oslo.
Dette er første gang Gullepleprisen deles ut til en skoleleder. Årets vinner stilte allerede på det første møtet i “Lær kidsa koding” bevegelsen den 2. april 2013, der tok hun initiativ og sa “Kidsa kan få lære koding på min skole»! Årets vinner har vist pågangsmot og en sterk samarbeidsevne for å vise skoleledere og lærere at det er mulig å tenke nytt og kreativt for å gi elevene en opplevelse   Ved å samarbeide med annen skole og med LKK viser hun i praksis hva “delingskultur” kan bety for skolesystemet og for samfunnet generelt. I aktiviteten som vinneren har tatt initiativ til har elevene fått en unik mulighet til å utvikle digital kompetanse som basisferdighet: Elevene lærer å uttrykke seg gjennom digitale medier på en ny måte. Ved å bli kjent med programmering som konsept vil elevene dessuten kunne forstå andre IT-verktøy bedre. Ved å delta i åpne arenaer har denne rektoren vist at det er flere vinn-vinn muligheter for samarbeid mellom skoler, næringsliv og ildsjelsmiljøer. Hennes tilnærming til samarbeid og deling har styrket arbeidet til frivillighetsaktiviteter, her nevnes spesielt Kodeklubben – på en forbilledlig måte – og er eksempel til etterfølgelse for andre skoler.