Vel klasse Framside
Vervarsling frå yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Bibliotek Ingen lenker i samlingen
Behov for tilrettelagt tilsyn

Oppdatert informasjon vedr tilbud for barn som ikke kan være hjemme alene. 2 grupper av barn kan ha rett på tilrettelagt tilsyn:

1) Ekstra sårbare barn (ny)

2) Tilbud når foresatte har kritisk samfunnsfunksjon eller virksomhetskritisk oppgave

Vedr pkt 1) Det er ulike faktorer som kan øke sårbarheten hos barn og ungdom, og gjøre at de har behov for tettere oppfølging. Skole- og barnehageeiere utvider derfor sine tilbud til flere barn og unge med særskilte omsorgsbehov. Den enkelte skole, som kjenner barna best gjør konkrete og individuelle vurderinger av hvem som bør få dette tilbudet. Dette gjør de sammen med andre lokale faginstanser. Momenter i denne vurderingen kan være om barna for eksempel har fysiske eller psykiske funksjonshemminger, er omfattet av tiltak fra barnevernet eller andre hjelpetiltak.

Skolene tar hensyn til: Individuelle forhold (sykdom, diagnoser), familiesituasjon (alvorlig sykdom, ruslidelser, høyt konfliktnivå) og/eller miljø (fattigdom, kriminalitet, mangel på sosialt nettverk).

Vedr pkt 2) Barn av foreldre der begge har jobber som er i kategorien samfunnskritiske - se oppdatert info på FIH. Skole- og barnehageeiere har ansvar for å sørge for et tilbud til barn som har foresatte i kritiske samfunnsfunksjoner eller virksomhetskritiske oppgaver. Terskelen for å få tilbud ligger høyt av hensyn til smittevern. Derfor bør dette tilbudet begrenses så mye som mulig. Beredskapslinjen i kommunen har fullmakt til å avgrense eller utvide tilbudet. Det er to muligheter for å få tilbud:

• Personell i kritisk samfunnsfunksjon.
  • Personell med andre virksomhetskritiske oppgaver (f.eks. reparere teknisk utstyr på sykehus).

For både punkt 1 og punkt 2 gjelder det at:

• Barnet skal være under 12 år.
  • Barn som bor med to foresatte må ha begge foresatte i kritiske samfunnsfunksjoner og/eller andre virksomhetskritiske oppgaver.
  • Der barnet ikke bor sammen med begge foresatte, er det tilstrekkelig at den som barnet etter avtale eller avgjørelse skal være hos, har en samfunnskritisk funksjon.
  • Det ikke finnes andre muligheter for barnepass.
  • Arbeidsgiver må på forespørsel kunne bekrefte at foresatte er personell i kritisk samfunnsfunksjon og/eller har virksomhetskritisk oppgave.

Behov meldes fortløpende til skolen via mail.

NB: Frist for å melde inn behov i påskeuka er onsdag 1.april kl 1000.