Før jul gjennomførte personalet en
evaluering av skolens regler for mobilbruk. I de opprinnelige skolereglene stod
det at mobiltelefonen skal være skrudd av/satt på lydløs og lagt bort, fra det
ringer inn til første time og til det ringer ut siste skoletime. Ergo Rennesøy
skule var og er en mobilfri skole.
Mobilbruk er ikke og har ikke vært en
utfordring i skoletimene, men bakgrunnen for at vi gikk gjennom reglene, var at
vi erfarte at elevene brukte mobilen i friminuttene. Mobilene ble hovedsakelig
brukt til sosiale medier, spilling og til å høre på musikk med, men vi har også
opplevd at elever har filmet hverandre og lærere (uten tillatelse) og at det
har foregått utestenging av elever.
Diskusjonen rundt hvilke regler skolene
skal ha for mobilbruk er en skikkelig «varm potet», og mange har meninger om
dette. Dette diskuteres nå politisk i Norge, (http://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/EoMbJa/Vil-ha-mobilforbud-i-bergensskolene) og land som for eksempel Frankrike har vedtatt en lov som sier
at skolene skal være mobilfrie , (http://www.nrk.no/urix/frankrike_-forbud-mot-mobil-pa-skolen-1.14192523) og debatten går på steder som nrk.no http://www.nrk.no/ytring/mobilbegrensning-i-skolen-er-nodvendig-1.14365924
Vi på Rennesøy skule er opptatt av at
skolen vår skal være en trygg og læringsfremmende arena, og vi er stolte over at
vi har svært gode trivsels-og skoleresultater. Skolen skal være et sted som legger til rette
for konsentrasjon og fokus, og skolemiljøet vårt skal preges av inkludering og
fellesskap.
Mobilen har selvsagt sin plass i det moderne samfunnet, men for å
dyrke frem det overnevnte læringsmiljøet på best mulig måte, er det vår klare
vurdering at det skjer i en skjermfri skolehverdag. Det er etter hvert tung
forskning som viser at ungdomsgenerasjonen i 2019 er langt mer stresset,
rapporterer om mer angst og depresjon enn tidligere generasjoner, og i tillegg sover
mindre enn det ungdom gjorde for bare 7-8 år siden. En del av denne problematikken relateres til at
folk nå kontinuerlig er «skrudd på» (24-timers samfunnet), man sammenlikner seg
med andre (som nå fort befinner seg i Oslo eller LA) og frykten for å gå glipp
av noe (FOMO=fear of missing out) er en konstant faktor i mange unges liv. Vi ønsker å gi elevene våre «fri» fra dette de timene de tilbringer på skolen, og at de skal bruke energi på skolearbeid og relasjoner når vi er sammen på Rennesøy skule.
Vi legger derfor om kursen litt, men det
er viktig å poengtere at vi nå får et litt mer rigid system ikke for å straffe
elevene, men for å hjelpe og trygge elevene våre:
Derfor vil vi fra februar til utgangen
av skoleåret prøve ut Yondr-lommer. Elevene setter sine telefoner på lydløs
eller skrur dem av, og legger mobilen i lommen og lukker denne. Elevene får så
tilbake mobilen, men det vil ikke være mulig å benytte seg av den. Hvert
klasserom, pluss Tina på kontoret, er utstyrt med en «åpner». Ved dagslutt
låser elevene opp lommen og kan igjen bruke telefonen.
Dersom foreldre trenger å være i kontakt
med sitt barn, for eksempel grunnet tannlegetime eller liknede, eller det har oppstått
en situasjon hvor det er viktig med økt tilgjengelighet, kan dette selvsagt
avtales med skolen. Tina, skolekonsulent, kan videreformidle beskjeder, eller
man kan avtale med en lærer at eleven får lov til å ha mobilen tilgjengelig
dersom det er noe spesielt som skal skje en dag.
Vi vil se om dette er et bedre system
enn mobilhotellene eller IKEA-kassene. Fordelen slik vi ser det med Yondr, er
at elevene får ha telefonene i egen varetekt. Vi samler ikke disse inn. Vi slipper dermed en del logistiske
utfordringer (som at man starter i et klasserom, før man for eksempel har
kroppsøving i siste time og må hente mobilene i et skap der man først startet
dagen osv.).
Saken har vært behandlet i Elevrådet og i FAU, hvor begge
parter var positive til tiltaket, og vedtaket om revidering av ordensreglene
ble fattet i SU i januar.
Rennesøy skule skal ikke være en teknologisinke, og vi
skal bruke mobilen der den har sin naturlige plass i undervisningen. Satsingen
på Chromebook og for eksempel bruken av Google Classroom fortsetter, og elevene
våre skal oppleve at vi ligger langt fremme i bruk av digitale hjelpemidler. Skolen
skal også ta sin del av ansvaret med å lære opp elevene våre til å bruke
mobiler på en god og fornuftig måte. Vi skal kurse eleven i nettvett, lære dem
kildekritikk og hvordan manøvrere i et alltid skiftende teknologisk landskap.
I
tillegg vil vi bruke ressurser på å bygge ut friminuttstilbudene på skolen: Vi
lager bandrom i kjelleren, vi har kjøpt inn bordtennisbord og airhockey, vi
skal starte opp styrketrening og yoga, og vi vil investerer i flere sittegrupper for å
skape naturlige sosiale arenaer.
Vi forventer at noen elever ikke synes dette er
verdens kuleste regelendring, men det er da viktig å poengtere at regelen om at
Rennesøy er mobilfri har eksistert siden 2015. Oppbevaringsvirkemiddelet er
nytt, men ut fra responsen til Elevrådet og andre elever gjennom prosessen,
virker det som om Yondr er et bedre alternativ enn for eksempel mobilkasser.
Det kan fort gå godt!