Klasser og avdelinger Forside
Telefon: 35082770 Send oss e-post
Redaktør: Jorunn Øverland
13-års aldersgrense

I Norge er det satt en 13-års aldersgrense for bruk av sosiale medier. Det er ikke uten grunn!

I Norge er det tretten års aldersgrense på sosiale medier og barn som er yngre må ha samtykke fra foreldrene sine. Dette er et resultat av en ny personvernforordning  («personvernlov») som ble iverksatt 1. juli 2018. På skolen opplever vi stadig utfordringer i forhold til dette. Vi anbefaler at foreldre håndterer dette på en streng måte.

På www.barnevakten.no finner dere mye mer informasjon om de ulike sosiale mediene, og om utfordringer knyttet til disse.

PS: Spillet Fortnite blir stadig mer diskutert. Prins Harry har blant annet uttalt følgende:

– Spillet burde ikke vært tillatt. Hva er fordelen av å ha dette spillet i hjemmet ditt. Det er skapt for å gjøre deg avhengig, i tillegg til å holde deg foran dataskjermen så lenge som mulig, sier prinsen ifølge BBC.Han legger til at det er uansvarlig. Uttalelsene kom i forkant av prisutdelingen Gaming Bafta Awards, som ble holdt i London torsdag.– Det er som å vente på at skaden skal skje og at familier brytes ned, sier han videre.