Klasser og avdelinger Forside
Sam Eydes Gate 163 3660 Rjukan
Telefon: 35082770 Send oss e-post
Redaktør: Jorunn Øverland
Elevbedrift for en god sak

Elevene på 4. trinn har i lang tid arbeidet med å forberede salg av produkter og tjenester. I morgen, torsdag har den store dagen kommet. Elevene har fordelt seg mellom Rema 1000 og Kiwi sentrum fra kl. 16.00. Da kan du få kjøpt Bokashijord, gjødselvann, sveler, vafler med mer. Overskuddet går til Barnekreftforeningen.

Jonas Sirimanee Krosskei, Emira Alexandra Ameti Hansen, Pamela Michelle Inga Matovu og Nikolai Trondsen Singsaas representerer, De Grønne Kidza, en av gruppene som i lang de har arbeidet med elevbedrift på 4. trinn. I morgen skal de stå ved Rema 1000 og selge gjødselvann - et biprodukt av jordproduksjon ved hjelp av Bokashimetoden. Plantene på skolen er plantet i bokashijord, og elevene kan forsikre at plantene trives fantastisk bra!

Det hele startet med at lærer Eli Sørli tok initiativ til å gå i gang med elevbedrift, som et ledd i arbeidet med entreprenørskap. Elevene gikk i grupper for å hoste opp ideer til hva elevbedriften kunne produsere av varer eller tjenester. RNU (Rjukan næringsutvikling) bisto med konsulent, og flere konsern så etterhvert dagens lys: Barnas Vaffelhjerte, Svelebakeriet, Så bra, Voksebrygg, Hjelpen er på vei til deg, Jordkidza - i tillegg til allerede nevnte De Grønne Kidza. Gruppene arbeidet med produktanalyse og budsjett. Dette ble presentert for skolens ledelse, som etter nøye risikovurdering, gikk inn som investor for å skape startkapital.

I morgen vil elevene fordele seg på sentrene Rema 1000 og Kiwi sentrum for å tilby produktene sine; rabarbra med sukker, gjødselvann, sveler, vafler og bokashijord. Overskuddet vil elevene gi til Barnekreftforeningen.

Salget starter kl. 16.00 og det vil nok lønne seg å være tidlig ute!