Klasser og avdelinger Forside
Telefon: 35082770 Send oss e-post
Redaktør: Jorunn Øverland
Hjemmeskole

En uke med hjemmeskole er vel overstått. Vi har latt oss imponere over stort engasjement både hos lærere og elever, og vet at mange foresatte sjonglerer mellom hjemmekontor og jobb, mens de prøver å følge opp barna hjemme. Dette fortjener en stor klapp! Noen elever synes det har vært lite og gjøre, andre elever synes det er mye, her jobber lærerne i dialog med hjemmene for å tilrettelegge for den enkelte på best mulig måte. Vi opplever også at noen elever trenger en påminnelse om at det er skole selv om vi er hjemme. For å sikre at alle elever får den opplæringen de skal ha og forstår oppgavene, skal alle elever på 3.-7.trinn "sjekke inn" i klassechatten på Showbie hver dag kl 08:30. Lærere går da gjennom dagen med elevene. Dette trenger vi at dere foresatte hjelper elevene å få en struktur på. Vi vil gjerne ha en tilbakemelding på Transponder dersom elever er syke eller av andre grunner ikke kan følge undervisningen kl 08.30, da slipper lærer å etterlyse eleven. På 1.-2.trinn får lærere tilbakemelding gjennom Transponder og e-post. Det er også mulig å kontakte lærere via FaceTime dersom det er behov for det (Snakk med din kontaktlærer om dette).

Fordi elever nå er isolert fra å leke med hverandre, kan mange bli ensomme. Vi tenker derfor det er det viktig at foresatte kan legge til rette for at barna kan snakke sammen via andre kommunikasjonsformer, slik som telefon, Skype eller FaceTime. Mange elever sier at hjemmeundervisningen fungerer bra, men at de heller skulle vært på skolen med vennene sine. Vi som jobber på skolen savner de også, og gleder oss til vi kan være i samme klasserom igjen. Informasjon om skolen blir stengt lengre enn 26.mars vil komme en av de kommende dagene.

Forventninger i denne perioden til hjem-skole samarbeid:

• lav terskel for å ta kontakt med skole/lærer
  • lærere har tett kontakt med hjem og ringer/prater med elevene sine jevnlig
  • lese gjennom informasjonen skolen utgir (vet dette kan være mye, og vi skal prøve å begrense oss der det er mulig). Vi ønsker at foresatte abonnerer på nyheter på skolens hjemmeside. Bla deg nedover på høyresiden og velg abonner på nyheter. Legg inn e-post og huk av for forside og trinnene barna går på, samt varsling av nye innlegg. Da vil all info gå rett i din e-post slik som arbeidsplaner, informasjon som legges ut osv.
  • hjelp oss med å motivere elevene.
  • lærerne skal legge til rette for mye fysisk aktivitet, fordi vi vet dette er bra for elevenes fysiske og psykiske helse.
  • vi må ha realistiske forventninger til hverandre

Elever med rett til spesial undervisning og særskilt norsk:

Mange elever har enkeltvedtak om blant annet spesialundervisning og særskilt språkopplæring. I perioden skolene er stengt, vil det ikke være mulig for skoleeierne å gi en opplæring som er helt i samsvar med disse vedtakene. Vi prøver likevel å strekker seg så langt som mulig i å legge til rette for at opplæringen er i tråd med vedtakene. Her er et tett hjem-skole samarbeid utrolig viktig.

Barn som ikke kan være hjemme

Rjukan barneskole har et tilbud til barn som har foresatte i kritiske samfunnsfunksjoner eller virksomhetskritiske oppgaver.Terskelen for å få tilbud ligger høyt av hensyn til smittevern. Kontakt Ajdin Pasovic (Ajdin.pasovic@tinn.kommune.no tlf. 909 18 900) ved spørsmål. Søknadsskjema finner du på skolens hjemmeside.

Helsedirektoratets retningslinjer for stenging av skole og barnehage gjør unntak for barn og unge med særskilte omsorgsbehov. Disse er det viktig å ta vare på. Skolen gjør derfor konkrete og individuelle vurderinger av hvem som bør få dette tilbudet. Momenter i denne vurderingen kan være om de for eksempel har store fysiske eller psykiske funksjonshemminger, er omfattet av hjelpetiltak og annet. Også her presiseres det at kommunene skal ha en restriktiv praksis for å hindre spredning av smitte.

Få informasjon på ditt språk:

Ved å bruke skolens hjemmeside som informasjonskanal, kan du ved å gå ned på høyresiden og velge "oversett" få informasjonen på ditt språk. Da er det lettere å holde seg oppdatert. Siden bruker google translate, så noe feil kan forekomme. By using the schools webpage, you can get all the information translatet to your language. Scroll down on the right hand side and choose "oversett denne siden".

Kontaktinfo:

• Sosiallærer - lisbeth.myhre@tinn.kommune.no tlf. 97026582