Klasser og avdelinger Forside
Telefon: 35082770 Send oss e-post
Redaktør: Jorunn Øverland
Oppstart av Microsoft Teams

Elever på 5.-7.trinn vil i perioden fremover fremdeles ha sin undervisning hjemme. For å gjøre kommunikasjonen mellom elev og lærer enda bedre, har alle elever på mellomtrinnet og ungdomstrinnet i Tinn fått tilgang på Microsoft Teams som et supplement til Showbie. Teams blir i stor grad skolens samtale- og kommunikasjonverktøy med elevene, mens vi fortsetter å bruke Showbie som oppgaveverktøy der de henter og leverer oppgaver.

Fra mandag 20.04 skal alle elever på disse trinnene ha installert appen og logget seg på. Lærerne på trinnet vil forklare de hvordan dette skal gjøres.

Elevene skal som vanlig ha oppmøte hver dag kl. 08.30 og lærerne er tilgjengelige frem til kl. 13.00. I mellom dette tidsrommet jobber elevene med oppgaver og det blir innkalt til klassesamtaler, gruppesamtaler eller samtaler med den enkelte. Etter hvert kan eleven bli innkalt til "live" klasseromsundervisning. Invitasjon til møtene finner eleven i kalenderen inne i teams. Elevene kan også laste inn app på telefon om de ønsker dette.  Vi har satt disse tidsrammene fordi det er "vanlig" skole, selv om omstendighetene ikke er vanlige.

• Fordi personvern og sikkerhet er viktig for oss, har vi utarbeidet noen kjøreregler for bruk av teams som alle elever skal kjenne til og følge:
  • Sitt et egnet sted for videomøter. Det vil si et sted du kan være uforstyrret og det ikke er mulig å se eventuelle familiemedlemmer eller andre som beveger seg i bakgrunnen.
  • Bruk gjerne funksjonen for å gjøre bakgrunn uskarp, slik at kun ansiktet ditt synes (trykk på de tre prikkene som kommer opp ved berøring av skjerm for å finne dette valget).
  • Mute mikrofon når du ikke skal snakke.
  • Man må ikke ha på videofunksjonen, dersom man opplever det som belastende. Samtidig er det hyggelig å kunne se hverandre i en tid som dette.
  • Teams er et chatte- og videoverktøy. Det er viktig å forstå at det er et verktøy vi skal bruke i skolesammenheng – ikke til noe annet! Altså ikke til private samtaler. Løsningen kan brukes til å hjelpe hverandre og samarbeide om oppgaver.
  • Profilen din skal inneholde et bilde av deg eller initialene dine, ikke andre bilder.
  • Når du har vært i et klassemøte forlater du møtet med en gang det er ferdig. Lærer går ut sist.
  • Opptak eller skjermbilde er ikke tillat under en videochat.
  • Hjelp oss å følg med. Ta kontakt med en voksen hvis du opplever noe som ikke er greit. Ta gjerne skjermdump eller bilde av det som blir skrevet.
  • Vi har nulltoleranse overfor utestenging og mobbing!
  • Misbruk av tjenesten medfører bortfall av funksjoner i Teams for den/de det måtte gjelde.

Som vedlegg finner du retningslinjene for bruk av teams i sin helhet. Som vi ønsker at dere foresatte gjennomgår disse med elevene hjemme.