Besøksadresse Skoleveien 2 4380 Hauge i Dalane Telefon: 51 47 07 00 Send oss e-post
Postadresse Gamleveien 20 4380 Hauge i Dalane
Redaktør: Erling Mjølhus
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
Informasjon fra Kolumbus vedrørende skoleskyss

Skoleskyss - gjenåpning av skoler.

Kolumbus AS viser til sentrale myndigheters beslutning om å gjenåpne skolene. I dette brevet vil vi skissere hvordan Kolumbus planlegger gjennomføringen av skoleskyssen, etter gjenåpningen av skolene.

Smittevernregler:

• Gjeldende smittevernregler skal følges, med minimum en meters avstand mellom dereisende

.• For å forenkle informasjonen om en meters avstandskrav, vil seter i bussene være merket som sperret.

• Normalt skal det bare sitte en elev pr dobbelsete. Unntak: elever fra samme husstand kan sitte sammen på et dobbelt sete.

• Sjåførene har ikke anledning til å følge opp at smittevernreglene overholdes, her oppfordres skolene og elevenes foresatte om å informere elevene om de gjeldene reglene.

• Det gjennomføres ekstra vask av alle bussene, minimum en gang pr døgn.

• Etter hver tur, vil sjåførene gå over kontaktflater med desinfiserende midler.

Gjennomføring av skoleskyssen:

• Skolebussene vil kjøre i henhold til oppsatte ruter, til samme tid og strekninger som før stenging av skolene ble gjennomført

.• I uke 20 vil vi kjøre med normal kapasitet mandag, tirsdag og onsdag.

• Dersom kapasiteten på skolebussen er for liten, vil vi innføre en kombinasjon av følgende:- Sette inn en ekstrabuss på avgangen(e)- Skolebussen kjører to turer til skolen og to turer fra skolen.- Omdisponere, der det er mulig bussmateriell for økt kapasitet.

• Må det kjøres to eller flere turer med skolebussen, må elevene informeres om dette.

• Det planlegges ikke med ståplasser på skoleskyss.• Det er ikke mulig å endre på båtruter. Reiser elever med kombinasjonstransport f.eks.buss/båt, vil bussavgangene måtte justeres slik at alle elevene kommer med de aktuelle båtavgangene. Dette kan medføre ventetid for elever på kai og det kan oppstå behov for tilsyn. Kommunen/skolen må sørge for tilsyn, der det er behov.

• Det er ikke tilstrekkelig med bussmateriell i Rogaland til å kjøre to busser pr skoleskyssavgang.

Elever med individuell tilrettelagt skoleskyss:

• Skyss av elever med rett til individuell tilrettelagt skole vil følge de samme tidene som før stenging av skolene

.• Dersom smittevernreglene ikke kan overholdes under transport, må transportør kjøre flere turer. Informasjon om dette må formidles til elevenes foresatte.

Elever uten skyssrett:

• Slik situasjonen er nå, med avstandskrav vil det ikke være anledning for elever uten skyssrett til å følge skolebussene. Dette gjelder selv om de har løst gyldig billett (busskort). Vi beklager ulempene dette kan medføre for den enkelte elev, men med sterkt begrenset kapasitet, må vi prioritere dem som har rett til skoleskyss etter Opplæringsloven.

Skolenes oppgaver:

Skolene må sørge for å ha tilsyn ved skolebussavgang og føre tilsyn med at smittevernreglene opprettholdes, blant annet ved å være behjelpelig med å sette på setebeltet for dem som trenger hjelp.

Med hilsen Øystein Nybø

Fagleder Skoleskyss