Velg seksjon Forside
Gå til Google Classroom
Sosialrådgiver

SOSIALRÅDGIVER TAU UNGDOMSSKOLE

Alle elever har gjennom opplæringsloven §9A rett på hjelp dersom en ikke opplever at en har et trygt og godt skolemiljø. Å arbeide med å skape et trygt skolemiljø er en av hovedoppgavene til sosialrådgiver. Som elev får du veiledning i sosiale spørsmål og sosialrådgiver kan hjelpe deg dersom du ikke trives på skolen, er i konflikter med elever, er skoletrett, har personlige problem eller sliter tungt med et eller flere fag. Vi kan hjelpe deg med å finne deg til rette i klassen og på skolen. Dette gjelder om du har faglige vansker, eller om du har sosiale eller emosjonelle vansker som har betydning for opplæringen din. Sosialrådgiver har som mål å avklare hva som er problemet og omfanget av det, og avklare hva skolen kan hjelpe med.

Sosialrådgiver samarbeider med rektor, kontaktlærere, assistenter og skolehelsetjenesten etter behov. Sammen med deg, lærer og foresette vil sosialrådgiver vurdere om du trenger videre oppfølging og hjelp, og vil hjelpe med å få kontakt med andre hjelpeinstanser dersom det er behov for det. Sosialrådgiver har taushetsplikt så lenge det ikke er fare for liv og helse.   Noen elever kan av ulike grunner ha behov for undervisning på en alternativ opplæringsarena i en periode, sosialrådgiver kan være med på å vurdere om du som elev har behov for dette.

For å legge til rette for et godt skolemiljø, kan Tau ungdomsskole tilby ulike aktiviteter i friminuttene, trimtur i matfriminutt sammen med helsesøster og sosialrådgiver en eller flere dager i uken. Om høsten markerer TUS «verdensdagen for psykisk helse» hvor vi bruker en hel skoledag på å formidle kunnskap om hva som fremmer god psykisk helse. Skolehelsetjenesten er med på gjennomføringen av denne dagen. Tema for skoleåret 2018-2019 er RAUSHET. Vi får besøk av kjente foredragsholdere og kjører ulike aktiviteter som er knyttet til årets tema.

I tillegg har hvert trinn på TUS et opplegg, på en eller flere skoletimer, hver måned hvor kontaktlærer gjennomfører opplegg i klassen som går på å fremme et godt og trygt skolemiljø. Tema for klassemøtene kan være klassemiljø, mobbing, grenser, info om rus, kroppspress, nettvett, selvbilde m.m. Sosiallærer har «åpen dør» alle skoledager.

Velkommen!

Hilsen Silje Rygh, Sosialrådgiver