Velg seksjon Framside
Telefon: 51742700 Faks: - Send e-post til oss
Redaktør: Katrine Fjelde Amdal
FEBRUARNYTT

Aktiv krigføring mellom flere av barna er nå dagligdags i Tau SFO - kamphandlingene er heldigvis avgrenset til sjakkbrettet. Sjakk er egentlig et krigsspill som kom fra India for mer enn 1000 år siden. Det er sagt at sjakk er lett å lære og vanskelig å mestre.

Sjakkeksperter hevder at barn kan lære seg sjakkreglene fra de er omtrent 5 1/2 år, og at barn synes det er kjekt å spille fordi de kan slå ut brikker. Øystein Brekke er en av Norges mest erfarne sjakkintruktører med over 40 år som sjakklærer for både barn og voksne. Han har også vært redaktør av Norsk Sjakkblad og generalsekretær i Norges Sjakkforbund. Han er i dag internasjonal dommer i Verdenssjakkforbundet FIDE og har vært det helt siden 1980.

I forbindelse med sjakkopplæringen har Brekke utarbeidet undervisningsopplegget "Sjakkskolen". Han skriver i forordet i hefte 1: "Spillreglene i sjakk kan alle lære på et par timer, men sjakk blir en mye større glede for den som trinn for trinn får bygget opp ferdigheter og en viss forståelse av spillet. Dette er planen med "Sjakkskolen 1,2 og 3". Målgruppen er barn i alderen 7-12 år, fordi de fleste seksåringene er litt for urolige til å gjennomføre et sjakk-kurs og vanlige sjakktimer. Mange av dem har dessuten ikke lært seg å lese skikkelig og har litt vanskeligheter med å forstå  et begrep som sjakk matt. Regjerende verdensmester i både langsjakk og lynsjakk, Magnus Carlsen lærte å spille sjakk som 6-åring av faren sin, men selve lidenskapen for spillet ble først vekket da han var 8 år. Magnus spilte da mye sjakk med storesøsteren Ellen.

Tau SFO har nå gått til anskaffelse av undervisningsheftet "Sjakkskolen1."Vi ønsker at de sjakkinteresserte barna skal få muligheten til å utviklet spillet sitt. Vi kommer ikke til å drive med systematisk sjakkopplæring, men barna får utdelt øvingsoppgaver med ulik vanskelighetsgrad. Vi har allerede tatt i bruk oppgaveheftene. Barna er skikkelig gira og kaster seg over oppgavene med stor iver. Samtidig begynner det nok også å gå opp for dem at sjakk er et komplekst spill og at det å ta seg tid til å tenke er en nødvendighet. På sjakk-kurs må barna ofte avvennes med å ta raske trekk -  det har skjedd at sjakklærere har bedt barn om å sitte på hendene sine før de utfører trekkene. Barna blir også oppfordret til å spille sjakk med bedre spillere enn seg selv. Tapene er med på å gjøre dem til bedre sjakkspillere fordi de lærer masse av egne feil.

Sjakk er gymnastikk for hjernen. Amerikanske Maurice Ashley(grand master i sjakk) har uttalt: "Jeg kaller sjakk for intellektuell karate." Han mener at sjakkspill gjør barna bedre i problemløsning, strategisk tenkning og konsentrasjon. Spillet lærer også barn verdien av hardt arbeid og utsatt tilfredsstillelse. Ashley støttes av moderne forskning om at sjakk utvikler den kritiske, logiske og matematiske tankeevnen. Sjakkspill viser seg også å øke aller for former for kreativitet, øke leseferdighetene og øke den sosiale kompetansen. Den danske hjerneforskeren Kjell Frednes sier: "Et brettspill som sjakk utfordrer barnas intellekt. Det utfordrer deres evne til å kombinere, og det utfordrer deres evne til å tenke langt. Det langsomme tempo ved de tradisjonelle brettspill betyr at barna får trent evnen til å tenke seg om, mens derimot dataspill mer kjører på automatikk og reflekser. Det har også en verdi at man må vente på hverandre og at en kan både vinne og tape"

Oppfriskning av viktig INFO:

* Foresatte må huske å sende meldinger innen kl 12. Kommer info etter vi har åpnet, kan ikke personalet garantere at beskjeden blir fulgt opp.

* Husk kontraktskjema hvis det er endringer på faste avtaler eller nye avtaler. Dette må også leveres når barna ikke lenger skal sendes til aktiviteter eller hjem.

* Det er lurt å abonnere på våre nettsider!!!!

Annen info:

* 1. mars starter Markus Nåden Havn som lærling i SFO og skolen. Han holder på å utdanne seg som fagarbeider i barne- og ungsomsarbeid. Vi sier farvel og lykke til til vår nåværende lærling Kristiane som slutter 28/2.

*SFO plassen kan ikke sies opp eller endres etter 1. mars 2019. Dette gjelder ut nåværende skoleår.

Ha en herlig februar måned.