Velg seksjon Framside
Telefon: 51742700 Faks: - Send e-post til oss
Redaktør: Katrine Fjelde Amdal
SFO NYTT - NOVEMBER

I Tau SFO er vi nå i ferd med å legge innkjøringsperioden bak oss og personalet mener det er verdens beste barnegruppe vi har med å gjøre!!!!

Skolefritidsordningen er en fin arena til å knytte nye vennskapsbånd. Vi vet at barn har funnet hverandre i Tau SFO og beholdt vennskapet også som voksne. Gjennom mange år har personalet observert at vennskap vokser fram mye på grunn av felles interesser. Barna som liker å bygge lego møtes på det røde rommet, de som synes det er gøy med brettspill samles ofte på SFO kjøkkenet eller i det store SFO-rommet, og barn som foretrekker å bygge hytte eller minihus de kan krype inn i leker i det grønne rommet. Det samme skjer i uteleken - sandkassegjengen treffes nesten daglig i lek og samtaler når de bygger veier, tunneler, vannkanaler og borger i sandkassen, skaterne treffes på rampen ved SFO-bygget og fotballglade barn har tilholdssted på MILbanen/ bingen. Etter skoletid blir skolens uteområde flittig brukt også av barn som ikke er tilknyttet SFO. Vennskap går derfor på tvers av alder, klasser og kjønn.

Mye av den kunnskapen vi tilegner oss har sin opprinnelse utenfor de etablerte undervisningssituasjonene. i følge Tove Pettersen, førsteamanuensis i filosofi ved Universitetet i Oslo er vennskapsrelasjoner en uvurderlig kilde til læring. I boka "Dialog og danning" skrivere Pettersen:

" Mellom venner ligger forholdene til rette for en gjensidig utveksling  av en særegen form for kunnskap som setter oss i stand til å takle utfordringer vi møter i hverdagen. Innsikt i hvordan vi kan handle klokt i konkrete situasjoner er nødvendig for å kunne leve et godt liv. En slik kunnskap har dessuten implikasjoner også for våre medmennesker og det fellesskap vi er en del av. Vennskapsrelasjonen har noen unike trekk når det gjelder dialog, kunnskap, danning og vekst. Gjennom fortrolige vennesamtaler får vi innsikt i hvordan andre har det, hvordan de tenker og føler. Vi identifiserer oss med våre venner og vi kan se en sak fra deres side. Vennskap er derfor en relasjon hvor vi kan utvikle evnen til å sette oss selv i andres sted - noe som er en betingelse for å kunne bli en etisk og politisk bevisst samfunnsborger. Gjennom samtaler med venner får vi også en enestående mulighet til selvinnsikt. Venner trenger ikke alltid være enige om alt, men vi tar i det minste venners vurderinger og synspunkter med i våre overveielser om hvordan vi skal handle. Siden vi stoler på at våre venner vil oss vel og forstår oss, oppfatter vi venner som noen vi kan tenke og utforske sammen med. Våre venner er våre dialogpartnere. Ofte er det bare fra venner vi tåler irettesettelse og de perspektiver våre venner viser oss kan fungere som et viktig korrektiv til egne oppfatninger. Vennerelasjonen er betydningsfull for utvikling av både selvrefleksjon og empati, for opplevelsen av å bli sett og forstått, og inngår derfor også i danningen av den enkeltes karakter og identitet"

INFO:

* Tidligere har vi fortalt at Tau SFO skulle overta lokalene til helsestasjonen som ligger vegg i vegg med SFO. Nå viser det seg imidlertid at dette kanskje ikke blir noe av. Saken skal behandles på nytt i kommunens ledergruppe og vi håper selvsagt at SFO får overta lokalene som vi trenger. Vi har mange spennende planer for de ulike rommene.

* FREDAG 15. november har Tau SFO stengt pga planlegging. Personalet skal til Stavanger får å delta på Felles skolemøte i Rogaland. Skolemøte er en viktig møteplass for pedagogisk personell i Rogaland, og denne dagen et det et stort spekter av kurstilbud som er aktuelle for ansatte i SFO, skole, barnehage og PPT. Skolen holder også stengt denne dagen.

* Nå er påmelding til årets juleferie ute på vår nettside. Fristen for påmelding er 8. desember! HUSK!!!!!

Ha en flott november måned.

Line