Velg seksjon Framside
Telefon: 51742700 Faks: - Send e-post til oss
Redaktør: Katrine Fjelde Amdal
SFO NYTT - DESEMBER

Som dere sikkert har sett når dere har hentet barna deres i SFO, så er vi i full gang med julepynting av SFO. Barna er ivrige, og har mange gode ideer. Det er en egen stemning i desember måned, og vi prøver å kose oss mest mulig. Mandag 16. desember utgår vanlig dagsplan, og istedenfor blir det pepperkakebaking på skolens nye kokekjøkken. I tillegg blir det juleverksted i skolens nye kunst -  og håndverksrom, biblioteksbesøk, aktiviteter i den nye idrettshallen og lek i basen.

Det ene kurset vi var på i november (Skolemøte i Rogaland) handlet om Barns fysiske lek i SFO. "Er barn fysisk aktive i skolefritidsordningen?" Dette spørsmålet stilte Knut Løndal seg da hans eget barn skulle begynne i SFO, og dette ville han finne ut av. Løndal kunne raskt konstatere at barna var veldig fysisk aktive i SFO-tiden og at de er det gjennom egenstyrt lek. Dette inntrykket ble ytterligere bekreftet i hans doktorgradsavhandling om barns lek i skolefritidsordningen. Helt siden 1992 har Løndal arbeidet med lærerutdanning og er nå professor i kroppsøving på lærerutdanning ved OsloMet. I sin forskning interesserer han seg for selvbestemt fysisk aktivitet og lek blant barn og ungdom, og om hvordan dette bidrar til en helhetlig utvikling og læring. SFO er derfor en arena som er viktig fordi den tar leken på alvor.

Knut Løland var en av kursholderne på felles skolemøte i Rogaland 15. november. Her oppfordret han til at alle skolefritidsordningene bør ha obligatorisk utetid hver dag og at det er viktig med godt utemiljø fordi det fremmer samvær, fysisk aktivitet og lek hos barna. I følge Løndal betyr størrelsen på uteområdet noe, variasjon i muligheter, ulike typer lekeapparater, installasjoner og lekematriell har betydning for handlingsmulighetene og naturlige elementer som trær, busker og steiner fremmer allsidig lek og aktiviteter. Åpne plasser er også bra, men er avhengig av at voksne da er tilstede.

Det nye og flotte uteområdet til Tau Skole blir mye brukt, og vi kan bare slå fast at det er en stor suksess og helt i tråd med det professor Løndal peker på som et godt uteområde. Tau SFO har siden oppstarten i 1997 alltid hatt obligatorisk utetid hver dag. Hadde vi utstyrt barna med pulsklokker og skritt teller slik Løndal i noen tilfeller gjorde dag han forsket på barns lek i SFO, kan vi med stor sikkerhet si at barnas fysiske behov blir godt ivaretatt i Tau SFO - uansett alder, kjønn, modenhet og interesser.

SKOLEN JULEFERIE/ SFO SINE LANGDAGER:I skolens juleferie har Tau SFO åpent mandag 23. desember, fredag 27. desember og mandag 30. desember fra 0700 - 1630. Påmeldingsskjema ligger på vår hjemmeside under "Påmelding til ferier" på høyre kant. Vi gjør oppmerksom på at skjema forsvinner automatisk når tidsfristen er utløpt. Påmeldingsfrist er 8. desember.

NB!!! Tau SFO holder stengt torsdag 2. januar og fredag 3. januar pga planlegging. Første ordinære SFO dag er mandag 6. januar.

Ha en magisk desember måned.