Velg seksjon Framside
Redaktør: Katrine Fjelde Amdal
Info om Tau SFO

Læringsarena

Vi hører ofte at skolen og barnehagen er en viktig arena for læring. SFO som læringssted har det vært mindre fokus på. Vi som jobber i Tau SFO er bevisste på at dette også er en arena for læring og kunnskapsformidling. Spesielt vil vi fremheve tre viktige områder:

Kommunikativ kompetanse

Framtidens voksne skal kunne mestre billedspråk og den raske teksten, samt fordype seg i mer kompliserte forhold. Mennesket skal ha evne til å lytte, beherske språk og generell evne til kommunikasjon, samt evne til å reflektere.

Identitetskonstruksjon

Barnet skal i sin oppvekst ikke bare bestemme seg for hva det skal bli, men også hvem det skal bli. Denne spesielle evnen kalles identitetskonstruksjon. For at barn skal kunne utvikle et godt og positivt selvbilde, er det avhengig av at "de andres blikk" er anerkjennende og støttende. De voksne har et særskilt ansvar for  å møte barna på en anerkjennende måte.

Sosial kompetanse

Utvikle barns evne til å omgås andre og til å reflektere over sosiale og menneskelige relasjoner - det vil si å forstå egne og andres handlemåte og væremåte.

Felles for disse tre ferdighetene er at de ikke bare kan læres fra kateter eller i en samlingsstund - tvert imot, den beste læringsarenaen er i sosial omgang med andre barn.

SFO er dermed en viktig sosialpedagogisk arena.

Opplegg

I Tau SFO er hovedmålsettingen å tilrettelegge for en trygg og innholdsrik fritid for barna.

Virksomheten er derfor preget av :

Organiserte aktiviteter, klubbaktiviteter og struktur - dette innebærer også dagsrytme, rutiner og miljøregler. Barnekulturen og den frie leken har en sentral plass i vårt opplegg, for den frie leken rommer også god læring - dessuten er lek en viktig del av barndommen.

Samarbeid mellom SFO og foresatte

Tau SFO ønsker et godt samarbeid med hjemmene, for å kunne gi barnet best mulig oppvekstmiljø. Det er dere som foreldre og foresatte som kjenner deres eget barn best og vet hvilke behov det har. Så langt det lar seg gjøre ønsker SFO å imøtekomme behovene og ønskene dere måtte ha. Personalet tar gjerne imot innspill, tilbakemeldinger og konstruktiv kritikk angående vårt opplegg.

I begynnelsen av hver måned blir det sendt hjem en plan. Planen inneholder en oversikt over hva vi har tenkt å gjøre og annen aktuell informasjon. Månedsplanen får barn med seg i ranselen. Foresatte blir ikke kalt inn til konferanser, men alle som ønsker det kan ta kontakt med leder eller avdelingsleder for samtale. Vi vil også ta kontakt med hjemmene hvis det er behov for det. SFO betrakter den daglige og uformelle kontakten med foresatte når de henter barna som svært verdifull. Her er det anledning for å gi tilbakemelding på hvordan barnets dag har vært.