Spesialundervisning og PPT
Elever som ikke har eller kan få utbytte av det ordinære opplæringstilbudet har rett til spesialundervisning.
Før det fattes vedtak om spesialundervisning skal det foreligge en sakkyndig vurdering utarbeidet av Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT).
Før oppmelding til PPT, drøftes hver enkelt sak i skolens ressursgruppe, med elevens foresatte og med eleven der dette er aktuelt.
RESSURSGRUPPE (Retningslinjer)
Organisering:
* Rektor
er medlem i ressursgruppa med overordna ansvar.
*
Ressursgruppa må være sammensatt av minst tre ansatte; rektor og inspektør og
to lærere med fortrinnsvis spesialpedagogisk kompetanse.
*
Medlemmer av ressursgruppa utenom rektor kan ha avsatt tid avhengig av behova
ved skolen, for å være med i ressursteamet.
* Det skal
føres enkel møteprotokoll for møtene i ressursgruppa.
* Ved
slutten av hvert skoleår bør arbeidet i ressursgruppa evalueres.
Oppgaver:
*
Ressursgruppa skal være ei intern kompetansegruppe som skal forbedre kvaliteten
på arbeidet til skolen med å forebygge, avdekke og avhjelpe
vanskeligheter.
*
Ressursgruppa er ansvarlig for å utvikle gode rutiner for samarbeidet med
kontaktpersonen fra PPT og skolen.
* Før ei sak blir meldt videre til PPT, skal saka ha
vært til behandling og vurdering i ressursgruppa.
*
Ressursgruppa bør hjelpe til med kartlegging og vurdering av enkeltelever.
*
Ressursgruppa bør være med på å vurdere eksisterende og nytt materiell for
tilpassa opplæring.
*
Ressursgruppa bør arbeide med å øke sin egen og skolens kompetanse mht. til
tilpassa opplæring og spesialundervisning.
Link til: Aure kommunes hjemmeside: