Tjensvollveien 54 Postadr: Tjensvoll skole, Postboks 8069, 4068 Stavanger
Telefon: 51 83 91 00 Faks: 51 83 91 10 Send oss e-post
Redaktør: Anita Legland
http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Hjem-skole-samarbeid/filmer-om-hjem-skole-samarbeid/film-nar-barnet-har-det-vanskelig/ Ingen lenker i samlingen
Potetfest

Vi har hatt potetfest. Elevene ble delt inn i fire grupper på tvers av klassene og gikk fra rom til rom for ulike aktiviteter.  Med god hjelp fra faddere fikk elvene prøve seg på potettrykk, skrive potetdikt, lage potetkaker og konkurrere i potet-løp. Avsluttet en kjekk dag med festmåltid, hjemmelaget potetkaker.
Vi var så heldige at vi fikk hjem noen potetplanter, og poteter fra gårdsbesøket vi hadde på onsdag, dette ga rom til å studere planten og til samtale om høstferien som i gamledager het potetferie. Da måtte små og store ut på åkrene og hente opp poteter som var klare for høsting. Potetene var tidligere sentral i norsk kosthold for resten av året. Ble brukt i mange ulike matretter som kokt potet, potetmos, bakt potet, etterhvert fløtepoteter, potetbåter, pommefrits,  videre komler, potetkaker, chips.
Main Image
Bilde 1 av 5