Velg seksjon Forside
Tjensvollveien 54 Postadr: Tjensvoll skole, Postboks 8069, 4068 Stavanger
Telefon: 51 83 91 00 Faks: 51 83 91 10 Send oss e-post
Redaktør: Anita Legland
http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Hjem-skole-samarbeid/filmer-om-hjem-skole-samarbeid/film-nar-barnet-har-det-vanskelig/ Ingen lenker i samlingen
Reduserte lekser på Tjensvoll skole

Stavanger kommunestyre har tidligere i vinter bedt at det på alle skoler drøftes skolens leksepraksis, om skolen skal bli leksefri eller være en lekseredusert skole. I diskusjonen har elever, foresatte og ansatte vært involvert i vår leksepraksis.

På Tjensvoll skole har Elevrådet denne våren, i samarbeid med skolens ansatte og FAU, vedtatt at vi gjennomfører en prøveperiode med reduserte lekser.

Fra uke 16 vil eleven våre kun få lesetekster som lekse. Dette prøveprosjektet varer frem til sommerferien.

Det er tenkt at elevene ikke skal bruke mer enn ca 20 minutter daglig på leseleksen. Tekstene som eleven får i lekse vil være både skjønnlitterære tekster og fagtekster fra alle fag. Tekstene blir gjennomgått på skolen i forkant og brukes i undervisningen parallelt med at elevene også har lest dem hjemme.

Vi ønsker at foresatte er involvert i barnas leselekser. Samtale om tekstens innhold, hva bildene forteller, tekst under bilder, ingress er et godt grunnlag for fin samtale om tekst.

Noen elever har individuelle avtaler knyttet til lekser. Det kan være mulig at enkelte får en lekse som er tilpasset akkurat ditt barn. Ha derfor god dialog med lærerne på trinnet slik at eleven opplever at skolen og foresatte har lik oppfatning av hva barnet skal lese.

Da alle andre lekser utgår vil også tilbud om leksehjelp på 3. trinn opphøre disse ukene. Det samme gjelder for noen elever på mellomtrinnet.

Vi gleder oss til å gjennomføre dette forsøket. Elevene sammen med ansatte og foresatte vil evaluere forsøket i løpet innen vi avslutter skoleåret.

Hjertelig hilsen

rektor