Bålfjordnesveien 4 7167 Vallersund
Redaktør: Lisbeth Hellemsbakken
Logg inn (for ansatte)
Logg inn
Det er 5 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Markering av FN-dagen

24.10.19 markerte Vallersund oppvekstsenter FN-dagen med loppemarked, FN-cafè og fredsmarsj.

Skolen pleier å markere FN-dagen med et arrangement der elevene samler inn penger til en ideell organisasjon. I år ble det valgt å samle inn penger til Unicef, som er en organisasjon som er knyttet til FN. De har fokuset rett på hjelp mot barn, og penger går til utdanning, nødhjelp, rent vann og vaksine blant annet. Unicef jobber i 190 land.

Alle klassene fikk hver sitt område de hadde ansvar for. 1-3.kl hadde ansvar for å organisere fredsmarsjen. Elevene i disse klassene laget til plakat med info om fredsmarsjen og tok imot frivillig startkontingent. 4. og 6.kl har mat og helse i år og fikk derfor ansvaret for FN-caféen. Elevene bakte kaker, sveler og boller på forhånd, som ble solgt i caféen på FN-dagen, i tillegg til kaffe og saft. Elevene rullerte på å arbeide i caféen. 5 og 7.kl fikk ansvar for loppemarkedet. Det ble sendt ut beskjed til heimene om at skolen ønsket lopper til loppemarkedet i forkant. Voksne på skolen tok i mot loppene. Loppemarkedet ble organisert i gymsalen og det var skikkelig innbydende og proft ordna. Elevene rullerte på å ta imot penger.

Selve FN-markeringa ble åpnet med underholdning fra skolens elever, ledet av rektor. Inni mellom fakta om FN og Unicef, framførte skolens elever flere sanger med fokus på vennskap, barn hjelper barn og at barn har mye å gi. Etter dette ble loppemarkedet, FN-caféen og fredsmarsjen åpnet for elever og foresatte som hadde møtt opp. Det var godt oppmøte til tross for at arrangementet var midt dagen, og i arbeidstida til de fleste. Loppemarkedet var godt besøkt, og både voksne og barn fant skatter som ble med hjem denne dagen. I caféen gikk det unna med elevenes kaker, sveler og boller. Fredsmarsjen som gikk fra skolen til Fredsengelen hadde to puljer og de fleste elevene gikk turen opp dit, sammen med noen foreldre og besteforeldre.

Alt i alt en vellykket FN-markering, der elevene samlet inn nærmere 6500 kr, som går til Unicefs arbeid for barn. Takk til alle som møtte opp og bidro til ei fin stund på skolen! Takk til alle elever og ansatte ved skolen for god innsats før, under og etter FN-markeringa!