Hvordan det legges tilrette for spesialundervisning på Solås skole.
Hvordan det legges tilrette for spesialundervisning på Solås skole.
Hvordan det legges tilrette for spesialundervisning på Solås skole.
Når en elev har rett på spesialundervisning (§5-1) innebærer dette at eleven ikke har tilfredsstillende utbytte av ordinær undervisning. Skolen må derfor tilrettelegge undervisning utover de ordinære rammene for tilpasset opplæring. Solås skole har fokus på at organiseringen av spesialundervisning skal være stabil, inkluderende og ivareta elevens behov for sosial- og faglig tilhørighet. Samtidig tar organiseringen hensyn til elevens forutsetninger og behov. De spesialpedagogiske timene eleven har, blir organisert med fundament i elevens behov. Spesialundervisningen kan eksempelvis organiseres i klasserommet sammen med de andre elevene men med bruk av hjelpemidler, læringsstrategier vi vet fungerer for eleven eller organisering som eksempelvis stasjoner som er positive for eleven. Ved behov kan eleven tas ut i mindre grupper eller en til en for å trene temaspesifikk på enkelte områder.
De fleste elever med enkeltvedtak om spesialundervisning deltar i ordinær opplæring store deler av skoledagen. I denne delen av opplæringen har ikke eleven spesialundervisning og Solås skole vektlegger at hver enkelt lærer i ordinær undervisning kjenner til sakkyndig vurdering, enkeltvedtak og IOP, og påser at eleven får et tilfredsstillende læringsutbytte gjennom tilpasset undervisning.