Informasjon om skolen

Byfjord skole ligger i Tasta kommunedel og er en 1.-7. skole.

Vi oppdager muligheter er vår visjon.

Skolen har rundt 400 elever. Det er 60 ansatte, dette gjelder samlet for skole og SFO.
Skolen ble oppført i 1966 i mur og tegl. Arkitekt var Brandsberg-Dahls arkitektkontor.
Et tilbygg tegnet av samme arkitektfirma ble tatt i bruk i 1981/82.
I 1998/1999 ble det oppført et nybygg for første trinn utarbeidet av arkitektfirmaet Pyramide.
Skolen ble rehabilitert i 2004/2005 og fikk samtidig et tilbygg med auditorium og scene utarbeidet av Leiv Nes Arkitekter.
Skolen het opprinnelig Veden skole, men da naboskolen for ungdomstrinnet skulle hete Tastaveden skole, ble det nye navnet vedtatt. Dette var i 1968.
Kilde: Stavanger Byleksikon.

Les mer om utsmykningen av det nye uteområdet av Turid Uldal her.

Vi bygger fellesskap
Visjon for Stavanger kommune
Det å bygge et inkluderende fellesskap for alle våre elever er hovedfokus i utføring av vårt tjenesteoppdrag.

Stavangerskolen
I stavangerskolen er elevene engasjerte og strekker seg mot nye faglige og sosiale mål. Elevene skal lære å ta vare på seg selv, respektere andre, delta og virke i framtidig samfunns- og arbeidsliv.
Våre fire prinsipper
•  Gode relasjoner
•  Tilpasset opplæring
•  Aktiv elevmedvirkning
•  Lærende profesjonsfellesskap

Skolens planer
Her kan du lese om Stavangerskolen mot 2025 - Strategi for kvalitet

Elevundersøkelsen er en årlig undersøkelse der elever får si sin mening om læring og trivsel i skolen. Resultatene finner du her.
Foreldreundersøkelsen Foresatte på 3.,6. og 9.trinn blir hver høst bedt om å svare på foreldreundersøkelsen. Resultatene gir skolen en tilbakemelding på graden av foresattes tilfredshet. Undersøkelsen er utviklet av Utdanningsdirektoratet og gjennomføres elektronisk. Det er viktig for oss at foreldrene svarer, slik at vi får et representativt bilde av hvordan foreldrene opplever skolen. Resultatene blir gjennomgått i personalet og FAU.

Nasjonale prøver er obligatoriske prøver som gir informasjon om ferdigheter i lesing, regning og engelsk. Ferdighetene er viktige for læring i alle fag.

Organisering av skoledagen

Det er morgen-SFO for 1.-4. trinn 07.30-08.30.

I hovedsak er skoledagen for elevene på Byfjord skole som følger:

08.30-11.00: Undervisninigsøkt og spising
11.00-12.00: Jylits (fysisk fostring/utetid)
12.00-13.30: Undervisningsøkt for 1.-4. trinn (avviker enkelte dager)
12.00-14.00: Undervisningsøkt for 5.-7. trinn

Praksisskole

Byfjord skole har våren 2022 inngått partnerskapsavtale med UiS (Universitetet i Stavanger). Dette betyr at fremtidige lærere vil ha praksis hos oss.
Enkelte lærere på skolen er praksislærere, det kan variere noe fra år til. Alle ansatte på skolen skal bidra til at studentene får et best mulig utbytte av praksisperioden sin.